VW Golf – gennemført familiebil
Motors vurdering
VW Golf
- Motor/gear
- Forbrug
- Førerplads
- Støj ved stop/start
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning110 g/km
-
Effekt130 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)9,1 sek.
-
Køreklar vægt1.322 kg
-
Maks. påhængsvægt1.400 kg
-
Bagagerum380 liter
-
Akselafstand262 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:426 cm B:180 cm H:149 cm
Motors tal
- Målt forbrug 24 km/l
- Beregnet økonomi 3,20 kr./km
VW Golf er i denne syvende generation faktisk intet mindre end seks år gammel. Alligevel kan bilen fint hamle op med konkurrenterne, når det handler om køreglæde, sikkerhed og smarte løsninger. Det skyldes bl.a., at den løbende er opdateret, ikke mindst sidste år, da den fik et ret kraftigt facelift.
Vi har testet den i denne Bluemotion-udgave, der er en særlig brændstoføkonomisk version. Den har den nye 1.5-liters turbo-benzinmotor, hvor to af de fire cylindre kan kobles fra, når man kører med moderat gas. Det giver i sig selv en vis besparelse.
Men endnu vildere er den særlige funktion, hvor hele motoren standses, når der ikke er behov for motorkraft. Det er f.eks., når man kører ned ad bakke, eller når man triller hen mod et lyskryds. Når det sker, kobler gearkassen selv ud, og bilen triller på samme måde, som havde man sat den i frigear. Når man træder på bremsen eller speederen, starter motoren øjeblikkeligt og er klar til at arbejde.
Et lille ekstra batteri under førersædet sørger for, at der altid er strøm til rådighed. Det fungerer fint i praksis, men det er synd, at VW ikke har konstrueret en bedre startmekanisme, end tilfældet er. For det lyder direkte uskønt, hver gang motoren genstartes, og det trækker ned i et ellers meget flot niveau.
At teknikken giver resultater i praksis, viste vores måling af benzinforbruget. Samlet kørte vi 24 km pr. liter under vores testrute, og det er faktisk rekord for klassen. Selv ikke Toyotas hybridbiler formår at køre lige så langt. Under bykørsel kørte Golfen 24 km/l, og på landevej med 80 km/t. kørte den hele 27 km/liter. Det er meget overbevisende.
VW benytter nyeste syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG) i Golf-programmet. Merprisen er 18.000 kr.,, og samlet set er det en meget anbefalelsesværdig løsning. Gearskiftet fungerer smidigt og blødt. Ved speederslip kobler gearkassen ud, og bilen triller – ofte med helt slukket motor. Der er skiftegreb bag rattet.
Gennemtænkte løsninger
Også inde i bilen mærker man, at VW Golf løbende har fået opmærksomhed fra et hav af ingeniører. Køreoplevelsen er meget komfortabel, og selvom man kan høre støj fra både motor og fartvind, er det på et niveau, der er blandt klassens laveste.
Affjedringen er vellykket, og selvom denne Bluemotion-udgave er sænket en smule i forhold til udgaven med 150 hk, er det ikke noget, der kaster en dårlig affjedring af sig. Vi kørte på 16-tommer fælge, og den kombination virker fint.
Udsynet er godt hele vejen rundt, og selvom den bageste stolpe i ægte Golf-stil er ret bred, kompenserer en ret stor bagrude for dette.
Læs Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen
Forsæderne har gode hovedstøtter, justerbar lændestøtte og trinløs regulering af ryglænet, men ellers hører selve stolene ikke til klassens bedste. Det må man enten lære at leve med eller opgradere til mere komfortable sæder, der fås i en pakke til godt 10.000 kr.
Ved bagsædet er der rimelig plads og godt udsyn. Der er friskluftdyser mellem forsæderne, og der er læselys i begge sider.
Bagagerummet er med sine 380 liter i den gennemsnitlige afdeling, men det er knageme godt indrettet med en hård bundplade, der kan placeres i flere niveauer. Under gulvet er der et kæmpe rum, der er meget praktisk i hverdagen.
God skærmløsning
Alle udgaver af VW Golf har som standard en fin 8-tommers skærm med en meget flot opløsning. Den betjenes med fingeren, og når fingeren nærmer sig skærmen, bliver de områder, man skal berøre, automatisk lidt større, så de er lettere at ramme. Det er godt tænkt.
Skærmen er forberedt til Apple CarPlay, men vil man have den funktion med i købet, koster det 2.695 kr. ekstra.
Instrumenthuset er som standard med fine og tydelige urskiver med visere, men vil man gerne have noget avanceret, kan man bestille et digitalt instrumenthus til 8.700 kr.ekstra.
Navigationsanlæg fås i en pakke til 11.000 kr., men har man Apple CarPlay, er dette næppe nødvendigt, da man i så fald blot kan bruge telefonens kortfunktion, hvis man har iPhone.
Flot sikkerhedsudstyr
Vi testede den standardmonterede nødbremse på FDM Jyllandsringen, og her nåede vi en grænsehastighed på 40 km/t., uden at bilen ramte dummyen. Den virker også ved højere hastigheder og advarer med lys og lyd, men kan ikke nå at bremse helt op. Man får dog reduceret en eventuel kollisionshastighed, og det er i sig selv godt.
En adaptiv fartpilot er standard, og sammen med automatgearet virker den helt ned til stilstand. Det giver en både rolig kørsel og en ekstra sikkerhed, da man med den i brug altid har en tryg og sikker afstand til forankørende biler.
Man kan tilkøbe en førerassistentpakke med systemer, der forbedre sikkerheden yderligere. Den koster 13.300 kr. ekstra, og indeholder systemer, der får bilen til at fastholde vognbanen samt advare om biler i de blinde vinkler.
Vi har testet VW Golf sammen med ni konkurrenter i en gruppetest, hvor vi gennemgik bilerne fra A til Z. Her vandt VW Golf testen, og det er velfortjent. Men som det fremgår af teksten, kan man meget let komme til at tilkøbe ekstra udstyr for en formue, hvis man sætter kryds ved det hele. Tænk dig derfor godt om, der er trods alt grænser for, hvor dyr en Golf må blive, før det går alvorligt ud over økonomien, den dag den skal sælges igen.
Et godt tip kunne dog være, at købe VW Golf som stationcar, eller det, der hos VW hedder Variant. Merprisen er i øjeblikket på bare 5.000 kr.