En bøde på seks milliarder kroner må Audi AG nu sluge som en del af Volkswagens dieselskandale, der blev offentlig kendt i efteråret 2015.
Det oplyser Audi selv i en juridisk tung pressemeddelelse, hvor man henviser til en afgørelse fra den offentlige anklager i München.
’Audi AG accepterer bøden og dermed sit ansvar’ skriver selskabet.
Se FDMs særlige sektion om Volkswagens dieselsnyd
Bøden gives for ’afvigelser fra myndighedskrav i forbindelse med visse V6- og V8-dieselmotorer fremstillet eller distribueret af Audi AG.’
Med andre ord: Det er bevist, at Audi brugte ulovlig software i disse motorers rensesystem.
Allerede i efteråret 2015 indrømmede Audi – efter først at have benægtet - ulovligheder med 3.0-dieselmotoren, der også bruges af Porsche og VW. Men på det tidspunkt hed det, at ulovlighederne kun gjaldt USA.
Se mere: Volkswagen-snyd breder sig til V6-diesel
Bøden gives også for, at Audi ikke tjekkede, at mærket solgte en firecylindret dieselmotor i USA med ligeledes ulovlig software. Det er den berygtede EA 189-dieselmotor fremstillet af VW-mærket, som var hovedskurken i Volkswagen-skandalen.
Dommen nævner dog også, at den nyere EA 288-dieselmotor også indeholdt ikke-godkendt software, men kun i Nordamerika.
Fængslet Audi-chef er nu afskediget
Den særdeles store bøde var åbenbart ikke forudset. I hvert fald konstaterer Audi nøgternt, at ’med disse ekstraordinære poster vil Audi Group komme signifikant under væsentlige finansielle mål for regnskabsåret 2018.
Bøden - og indrømmelsen - kommer kort efter, at Audi-chef Rupert Stadler blev afskediget 2. oktober. Det skete, efter at han siden juni havde siddet varetægtsfængslet i Tyskland for mistanke om påvirkning af vidner og i 2015 at have været med til at give en falsk præsentation om dieselsnyderiet.
Se mere: Audi indrømmer dieselfusk