Volkswagen-snyd breder sig til V6-diesel

Også en 3.0-diesel i store VW-, Audi- og Porsche-modeller har en snydemekanisme indbygget, siger de amerikanske myndigheder. VW vil ikke vedkende sig snyd.

Bilist

Volkswagen-gruppens diesel-fusk har bredt sig til endnu en motor, som findes i store modeller fra VW, Audi og Porsche.

De amerikanske miljømyndigheder, EPA, sendte 2. november en åbningsskrivelse, Notice of Violation, til de tre mærker i USA, hvor EPA slår fast, at der også er snydt med miljøtest i en V6 3.0 dieselmotor.

VW, Audi og Porsche

Den motor bruges i Nordamerika i VW Touareg, Porsche Cayenne, Audi A6, A7, A8 og Q5 fra årgang 2014 til og med 2016.

De amerikanske myndigheder oplyser separat, at godt 10.000 biler fra årgang 2014 og 2015 er omfattet. Dertil kommer et ukendt antal fra 2016-årgangen. Den ældre version af motoren, som globalt er solgt i 1,3 mio. eksemplarer, har EPA ikke undersøgt.

Volkswagen benægter

Volkswagen vil ikke umiddelbart vedkende sig snyd. Tværtimod.

I en første reaktion fra Volkswagen AG hedder det, at koncernen “ønsker at understrege, at der ikke er installeret nogen software i 3.0 V6-motoren med henblik på at ændre emissions-karakteristik på en ulovlig måde.”

Den korte meddelelse slutter “Volkswagen vil fuldt ud samarbejde med EPA for at klarlægge denne sag i sin helhed.”

Samme snyd

Det nye tilfælde af snyderi går i princippet ud på det samme som i det første tilfælde, fremgår det af EPAs skrivelse: Bilerne opdager, når de gennemgår miljøtesten, og skruer i den – og kun den – situation op for rensesystemet.

Selve softewarefunktionen ser dog ud til at være anderledes, som EPA beskriver det. I den sekscylindrede motor findes en timer, som præcis et sekund efter at den normale testcyklus – kaldet FTP 75 – er slut, skifter tilbage til normal og dermed ”beskidt” tilstand.

Ni gange for meget NOx

EPA skriver, at der udledes op til ni gange så meget NOx, som normen tillader. Det fremgår ikke, om de ni gange er ved ”virkelig” trafik, eller om det er i selve testen, hvor det måtte være lykkedes at slå snydesoftwaren fra.

I den første bølge blev det påvist, at VW Jetta og Passat udledte 10-40 gange så meget som tilladt.

Motor er udbredt i Europa

Den pågældende 3.0 TDI-motor er udbredt i Europa, hvor den bruges i de samme biler som i USA foruden i hvert fald også i Audi Q7, Porsche Panamera og VW Phaeton.