Præcis 1.000.000 besøgende. Det er i hvert fald det officielle tal for det talstærke publikum, der besøgte Mondial de l’Automobile, også kendt som Paris Motorshow.
Dermed er Paris-udstillingen, der finder steder hvert andet år i oktober, fortsat verdens mest besøgte biludstilling. Frankfurt- og Genève-udstillingerne ligger langt efter.
Derimod haler den kinesiske Shanghai-udstilling ind på franskmændene. Ca. 930.000 besøgende var der på Auto Shanghai i 2017.
Paris har ikke altid været den mest besøgte. I en stor del af sin levetid tiltrak italienske Bologna flere besøgende.
Dermed ser de væsentlig færre udstillere fra de store bilproducenter ikke ud til at have spillet nogen stor rolle.
Den runde million i Paris 2018 er en tilbagegang på seks procent fra de 1.066.000, som blev registreret i 2016.
Med den beherskede nedgang ser de væsentlig færre udstillere fra de store bilproducenter ikke ud til at have spillet nogen stor rolle.
I år var der afbud fra vigtige mærker som VW, Nissan, Opel, Ford, Volvo, Mazda og Mitsubishi. Heller ikke Infiniti, Rolls-Royce og Bentley var med. Til gengæld havde Tesla en af sine sjældne optrædender.
Den moderate nedgang i besøgende kan formentlig især tilskrives, at udstillingen var åben i færre dage. 11 dage varede årets, 120. udgave af Mondiale de l’Automobile mod 16 dage for to år siden.
Til gengæld kom der flere journalister end før, 10.400.