Én million så på nye biler

Paris-udstillingen holder skansen som verdens mest besøgte biludstilling, selv om årets udgave oplevede et lille fald i besøgende.

Paris-udstillingen 2018.
Nyt om biler

Præcis 1.000.000 besøgende. Det er i hvert fald det officielle tal for det talstærke publikum, der besøgte Mondial de l’Automobile, også kendt som Paris Motorshow.

Dermed er Paris-udstillingen, der finder steder hvert andet år i oktober, fortsat verdens mest besøgte biludstilling. Frankfurt- og Genève-udstillingerne ligger langt efter.

Derimod haler den kinesiske Shanghai-udstilling ind på franskmændene. Ca. 930.000 besøgende var der på Auto Shanghai i 2017.

Paris har ikke altid været den mest besøgte. I en stor del af sin levetid tiltrak italienske Bologna flere besøgende.

Se alle Paris-nyhederne

Dermed ser de væsentlig færre udstillere fra de store bilproducenter ikke ud til at have spillet nogen stor rolle.

Den runde million i Paris 2018 er en tilbagegang på seks procent fra de 1.066.000, som blev registreret i 2016.

Med den beherskede nedgang ser de væsentlig færre udstillere fra de store bilproducenter ikke ud til at have spillet nogen stor rolle.

I år var der afbud fra vigtige mærker som VW, Nissan, Opel, Ford, Volvo, Mazda og Mitsubishi. Heller ikke Infiniti, Rolls-Royce og Bentley var med. Til gengæld havde Tesla en af sine sjældne optrædender.

Den moderate nedgang i besøgende kan formentlig især tilskrives, at udstillingen var åben i færre dage. 11 dage varede årets, 120. udgave af Mondiale de l’Automobile mod 16 dage for to år siden.

Til gengæld kom der flere journalister end før, 10.400.