Lille Rover får fancy teknik

Anden generation Range Rover Evoque ligner sin vellykkede forgænger, men får helt ny teknik. Blandt kan man 'se' gennem motorhjelmen, og bakspejlet er en lille tv-skærm. Derimod er gearvælgeren blevet konventionel.

Range Rover Evoque.
Nyt om biler

Da Land Rover for otte år siden lancerede den lille Range Rover Evoque, var designet helt unikt og meget futuristisk. Formgivningen holder derfor stadig, og med lanceringen af anden generation er designet kun nænsomt opdateret.

Dog droppes den tredørs udgave, som ellers var den, der kom først, da den oprindelige Evoque blev lanceret. Men til sidst udgjorde den tredørs kun tre procent af salget, og Land Rover nøjes derfor nu med kun femdørs.

Præsentationen af den nye Evoque.
Evoque - nu i anden generation - er Land Rovers mindste Range Rover-model. Fotos: Land Rover

Hvorvidt den unikke cabriolet fortsætter, er der ingen meldinger om.

Den femdørs er blevet mere rummelig end før, bl.a. i kraft af to cm større akselafstand. Bilens øvrige dimensioner er stort set uforandrede, bortset fra at bagagerummet er vokset ti procent til 591 liter.

Gammel og ny Evoque.
Grunddesignet og proportioner er uforandrede. Det er den gamle til venstre og den nye til højre.

Teknologisk er der derimod sket en mindre revolution.

Se mere: Range Rover Evoque - nyt liv i friskfyr-SUV (gen. 1)

Den nye Evoque er baseret på en helt ny platform, Premium Transverse Architecture, og det giver mulighed for mange nye teknologier.

Blandt andet kan bilens fås med et system, der automatisk registrerer vejoverfladen og justerer bilens opsætning derefter.

For ejere med behov for terrænkørsel kan det måske være nyttigt, at Evoque nu kan køre igennem op til 60 cm vand mod før 50 cm. Begge dele er ret meget. Spørgsmålet er blot, hvor mange af ejerne der kører andre steder end i storbyernes smarte kvarterer og ud til de pæne forstæder.

Det digitale bakspejl.
Det digitale bakspejl giver klart udsyn i en meget bred vinkel.  

Evoque kan som første bil fås med ’Ground View’, hvor motorhjelmen bliver ’usynlig’.

Andet fancy udstyr er ’Clear Sight’-bakspejl, hvor bakspejlet efter behov kan omdannes til en videoskærm i høj opløsning. Det kan være nyttigt, hvis personer eller bagage blokerer udsynet.

Se mere: Range Rover Velar - ulden kommer

Evoque kan som første bil fås med ’Ground View’, hvor motorhjelmen bliver ’usynlig’. Kamerabilleder fra bilens underside/front vises på en stor skærm i bilen. Det er bl.a. en fordel på vanskelige parkeringspladser, ved høje fortovskanter eller i barsk terræn, mener Land Rover.

’Ground View’ er en virkeliggørelse af ’Transparent Bonnet’, som Land Rover viste i 2014.

Kabinen i Evoque.
Sådan kan kabinen se ud i topudgaver af den nye Evoque. Bemærk at Land Rover har droppet forrige models dreje-gearvælger og givet bilen en traditionel udformet vælger.

Evoque er desuden første Land Rover med ’Smart Settings’, der med en slags kunstig intelligens lærer førerens vaner at kende. Systemet kan indstille bl.a. sæde, rat, musik og klimaanlæg. Det lyder i sig selv ikke så intelligent.

Motor mener

Evoque står før som nu knivskarp, når det gælder design. Det virker blot paradoksalt, at bilen har heftige terrænegenskaber, når bilen langt overvejende appellerer til velstående storbymennesker.  

Land Rover har tidligere vist et system, der f.eks. kunne lære, at føreren genre ville navigeres til tennis tirsdag morgen eller hente børn fra børnehaven om torsdagen.

Det fremgår ikke af Land Rovers materiale, om disse mere ’intelligente’ funktioner også er indført.

Den nye platform giver mulighed for både 48 volt mildhybrid, der er klar fra begyndelsen, og en opladningshybrid, som følger 12 måneder senere.

Evoque er i Danmark til april.

Interesseret i en Range Rover? Se mulighederne på biler.dk

Den usynlige motorhjelm.
Med den 'usynlige' motorhjelm kan man se, hvad der måtte skjule sig under forvognen.