Mazda skruer op for æstetik og teknik

Den næste Mazda 3 får endnu mere markant design og debuterer med en ny, kombineret benzin-dieselmotor. Bilen er i Danmark til foråret - både som hatchback og sedan.

Mazda 3-præsentationen i Los Angeles
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Nyt om biler

Design og æstetik fyldte hele den 45 minutter lange præsentation af den nye Mazda 3, da bilen havde verdenspremiere på biludstillingen i Los Angeles.

Og markant design er er virkelig kommet endnu mere i fokus på fjerde generation af Mazdas mellemklassemodel.

Mazda 3 hatchback.
Den nye Mazda 3 har også fortil iøjnefaldende design. Stilen kalder Mazda for Kodo i fase 2. Fotos: Torben Arent

Særligt den femdørs skiller sig ud med det usædvanlige bagparti. Japansk æstetik siger Mazda om hele designet, som kaldes anden generation af designsproget Kodo – Soul of Motion.

Se mere: Mazda 3 - sjovest bag rattet

Men også teknikken er fuldstændig ny – anden generation af Skyactive-teknologierne. Det omfatter både en ny undervogn og nye motorer.

Særlig nyskabende er, at den nye Mazda 3 debuterer med en helt særlig motor, en slags kombination af benzin- og dieselmotor.

Særlig nyskabende er, at den nye Mazda 3 debuterer med en helt særlig motor, en slags kombination af benzin- og dieselmotor.

Det er en 2.0 benzinmotor med 181 hk, men den kan for det meste klare forbrændingen uden brug af tændrør – lige som på en dieselmotor. Det skulle give en brændstoføkonomi som fra en dieselmotor, siger Mazda uden dog at sætte tal på.

Den femdørs set bagfra.
Bagpartiet på den femdørs Mazda 3 har en betydelig wow-effekt – og en stor blind vinkel.

Også ny diesel

Motor mener

Den nye Mazda 3 er et særdeles frisk pust i klassen. Designet på hatchback'en er markant og kan blive en afgørende købs-årsag - og måske en hindring for andre. For de sidstnævnte er den mere forsigtige sedan et alternativ. Og så bliver det spændende at prøve den nye motor. Kan benzinmotoren virkelig køre så langt på literen som en diesel? 

Desuden fås bilen med to konventionelle benzinmotorer og en ny 1.8 diesel med 116 hk.

Alle benzinmotorer er som noget nyt hos Mazda forsynet med mildhybrid-teknik. Systemet, der arbejder med 24 volt, hjælper til at sænke brændstofforbruget.

Et af kritikpunkterne ved den nuværende Mazda 3 har været bagsædepladsen. Og her sker der forbedring. Akselafstanden øges 2,5 cm, og en første prøvesidning indikerer, at den forøgelse mere eller mindre omsættes direkte til ekstra knæplads.   

Meget udstyr

Mazda 3 får højt udstyr i alle udgaver og bliver derfor langt fra den billigste i klassen. Bl.a. bliver LED-forlygter, navigation og headup-display på forruden standard.

Den nye Mazda 3 kommer til marts-april som femdørs og kort tid efter som sedan.

På udkig efter Mazda 3? Se mulighederne her

 

Mazda 3 fortsætter som sedan.
Mazda 3 fortsætter som sedan - noget meget sjældent i den lille mellemklasse.