Legetøj eller værktøj – der er noget ultimativt eventyragtigt over den mægtige Gladiator-pickup, som Jeep nu føjer til programmet.
Det er første gang siden 1986, at Jeep lancerer en pickup. Dengang hed den Comanche og var baseret på Cherokee. Den udgik allerede i 1992.
Den nye Gladiator, der var også en fra 1962 til 1988, er baseret på den nye Wrangler, der kommer til Europa til foråret.
Se mere: Jeep Wrangler - længe leve eneren
Den nye pickup har bevaret Wranglers helt særlige muligheder for at tage både døre, forrude og taget af.
Gladiator har i forhold til ophavet fået forlænget rammen med 78 cm og akselafstanden med 49 cm. Alligevel nøjes amerikanere med at betegne bilen som en ’midsize pickup.’

Den nye pickup har bevaret Wranglers helt særlige muligheder for at tage både døre, forrude og taget af.
Usædvanligt er også offroaderens evne til køre igennem op til 76 cm’s vanddybde.
To V6-motorer fås til bilen, en 3.6 benzin og – fra 2020 – en 3.0 diesel, udviklet og fremstillet i Europa. Ud over ottetrins automatgear kan Gladiator også fås med sekstrins manuelt gear.

Jeep siger godt nok, at sikkerhed og tryghed er ’altafgørende’ i udviklingen af Gladiator opgør antallet af sikkerhedsfunktioner til 80. Blandt dem ser dog ikke ud til at være en nødbremse, hvilket Wrangler heller ikke har, og som har været medvirkende til bilens ualmindelig ringe score i den europæiske euroNCAP-sikkerhedstest: én stjerne.
Se mere: Sikkerhedstesten af Jeep Wrangler
Nødbremsen skulle komme senere til begge. I det mindste kan ejere i første omgang have nytte af et kamera i grill’en – praktisk ved terrænkørsel.
Gladiator lanceres i USA inden sommeren og ventes til Europa senere.
Interesseret i en ny Jeep? Se mulighederne på Biler.dk