Clio giver fuld skrue med skærme

En helt ny Renault Clio er på vej, og den nye franskmænd vil charmere sig frem med samme trick som sidst: en meget stor skærm. Sidst satte modellen rekord med 7 tommer, i 2019 hedder det 9,3 tommer.

Renault Clio 5 forfra. Bilen ligner sin forgænger.
Fotograf:

Foto

Renault
Nyt om biler

Efter syv år som en af Danmarks og Europas mest solgte biler er Renault Clio klar i en gennemgribende ny generation.

Den franske minibil træder atter ind på scenen med især to tricks til at lokke kunderne til: Sensuelt design og en stor skærm i kabinen.

Den nuværende models bløde, organiske linjer har tilsyneladende været et kraftigt lokkemiddel til at blive succesfuld, så det har Renault ikke turdet ændre markant. Det vil sige – hver eneste stump er ny, men stilen er nogenlunde bevaret.

Clio 5 bagfra.
Den nye Clio ligner i høj grad forgængeren, men alt er nyt. Bevaret er også de lettere upraktiske dørgreb til bagdørene. Bilen her står på 17 tommer fælge. Fotos: Renault

Den nuværende models bløde, organiske linjer har tilsyneladende været et kraftigt lokkemiddel til at blive succesfuld.

Det andet trick hedder stor skærm til at fornøje de ombordværende, der er vant til tablets og pc-skærme alle vegne. Den snart udgåede model, generation 4, var usædvanlig ved i 2012 at have en skærm på 7 tommer. Navigation var muligt til en rimelig pris.

Selv i dag har ikke alle nye biler en så stor skærm.

Førerpladsen har en mægtig skærm.
Førerpladsen har en mægtig, delvis fritsvævende skærm på 9,3 tommer. Instrumenthuset er digitalt, og materialer skulle i det hele taget have fået et stort løft.

Nu går Clio 5 et stort skridt videre og tilbyder 9,3 tommer – det er i areal dobbelt så stort som 7 tommer. Om det er standard i alle versioner, fremgår ikke af Renaults første oplysninger.

Digitalt instrumenthus

En anden nyskabelse er digitalt instrumenthus som standard. Afhængig af version er det på 7 eller 10 tommer - sidstnævnte med navigationsvisning.

Selve kabinen og instrumentbordet skulle få en betragtelig forbedring af den oplevede kvalitet. Det siger Renault, og det indikerer billederne. På det punkt har den nuværende Clio (og Captur) ikke været noget pragteksemplar.

Se mere: Her er alle de nye biler i 2019

Renault nævner direkte, at alle versioner vil få fuld LED-lygter. Derimod er der i første omgang intet om sikkerhedsudstyret, men det må antages, at alle versioner som minimum har en ordentlig nødbremse.

Clio 5 i profil.
Clio 5 er nogle mm kortere end Clio 4 og tre cm lavere, men skulle være mere rummelig.

Den nye Clio er en bagatel kortere end den nuværende og tre cm lavere, men kabinen er mere rummelig, siger Renault.

God bagageplads

Det er bagagerummet også. Det vokser fra 300 til 391 liter, og er dermed ifølge Renault det største i klassen. Om det vitterligt er vokset 30 procent, må tiden vise. Franske mærker har tendens til at angive bagagemålet i en alternativ, optimistisk måleenhed (de 300 liter er efter den gængse standard).

I de særlige Bose-versioner skulle lydanlægget ikke længere kompromittere bagagepladsen.

Clio får verdenspremiere på Genève-udstillingen i marts og ventes til Danmark omkring september.Interesseret i en ny Renault? Se mulighederne på Biler.dk

Ingen stationcar

Motor mener

Renault bruger samme recept for den nye Clio som for den nuværende. Og den har i høj grad virket, så den nye skal nok også blive en succes. Men den mødes fra begyndelsen af lige så nye Peugeot 208 og Opel Corsa.

Det er en femdørs, Renault viser. Det bliver muligvis også eneste variant. Stationcaren kommer ikke igen ifølge forlydende fra Renault. Og det er også muligt, at den tredørs udgår.

Også i år præsenteres og introduceres crossoveren Captur, som er teknisk nært beslægtet med Clio. Vi forventer derfor samme kabine inklusive de store skærme. Men Captur 2 skulle modsat Clio vokse en del ved generationsskiftet.

Clio har generelt været meget populær blandt danske bilkøbere, men er dog sunket ned til en ottendeplads i 2018 med 4.400 styks. I Europa er Clio den næstmest solgte bil.

Se mere: Her er danskernes favoritbiler i 2018