Fiat kører tilbage til rødderne

Fiat Concept Centoventi er den første bil på FCA-koncernens nyudviklede elbilplatform og kan meget vel være en forsmag på næste generation af Fiat Panda.

Fiat Centoventi debuterede på Genève-salonen.
Fotograf:

Foto

Bo Christian Koch
Nyt om biler

Fiat leverede en af Genève-salonens overraskelser i form af Concept Centoventi. Det er en lille elektrisk bybil, og som navnet antyder, er der foreløbig tale om et koncept, men bilen virker faktisk temmelig produktionsklar.

Centoventi – betyder 120 og hentyder til at den italienske fabrik i år fejrer 120 års fødselsdag – er inspireret af den originale Panda fra 1981 og byder på samme ’less is more’-filosofi, som var grundlaget for den første generation Panda. Det er derfor heller ikke usandsynligt, at hvis Centoventi ender med at gå i produktion, vil det være som netop den næste generation af Fiat Panda.

Ny platform til elbiler

Fiat har været længe om at kaste sig over elbilerne, og det er på høje tid, at koncernen får elektrificerede produkter på programmet.

Se mere: Fiat Panda dumper på pinlig dårlig sikkerhed

Fiat Centoventi forfra.
Fiat Concept Centoventi præsenterer en masse nye idéer og bliver samtidig basis for Fiats kommende elbiler. Fotos: Bo Christian Koch

Udsigten til massive bøder for ikke at leve op til kravene om bilernes CO2-udledning har sikkert været medvirkende til, at Fiat i Genève annoncerede, at man har udviklet en ny dedikeret elbilplatform.

Centoventi har en enkelt batteripakke, der er monteret under gulvet og giver en rækkevidde på 100 km. Derudover kan tilkøbes yderligere tre pakke.

Den sættes i produktion i 2020 i forbindelse med lanceringen af næste generation af Fiat 500. Uden at det blev sagt direkte må man formode, at det er denne platform, der også kommer til at danne grundlaget for en eventuel produktionsudgave af Centoventi.

Ét batteri - eller fem

Fiat har ikke givet mange tekniske oplysninger om bilen, udover at Centoventi har en enkelt batteripakke, der er monteret under gulvet og giver en rækkevidde på 100 km.

Derudover kan tilkøbes yderligere tre pakker til montering under gulvet og en ekstra, der kan monteres under førersædet. Dermed når rækkevidden op på sammenlagt 500 km.

Se mere: Genève-show er helt elektrisk

De ekstra batteripakker kan monteres på et værksted på under fem minutter. Fordi bilen som udgangspunkt kun leveres med en enkelt batteripakke, forventer Fiat, at Centoventi vil være markedets billigste elbil, hvis den kommer på markedet.

Der bliver dog endnu ikke nævnt noget konkret om priser eller en eventuel lanceringsdato, men det forlød på Genève-udstillingen, at hvis interessen er der, vil bilen kunne komme på markedet i 2021.

Fiat'en kan skrive beskeder til andre trafikanter.
Fiat'en kan skrive beskeder til andre trafikanter. Det kan blive relevant, når bilerne bliver helt selvkørende.

Personligt præg

Concept Centoventi blev offentliggjort under parolen ’The ABC of cars: affordable but cool’ og skal appellere til den nye generation af bilkøbere, som går op i praktisk anvendelighed og funktion, og som gerne vil sætte sit eget personlige præg på bilen. Det bliver der rig mulighed for med Centoventi, som kun leveres i én farve – til gengæld vil Fiat tilbyde folier i alle regnbuens farver, som man selv kan montere.

Det vil også være muligt at personalisere bilen med kofangere og fittings i andre farver. Som det næsten hører sig til i en Fiat i denne klasse, er Centoventi udstyret med et foldetag, men det kan efter smag og behag udskiftes med et glastag eller en tagboks, som på den måde bliver en integreret del af bilen. Ja, man vil sågar kunne få et solcellepanel, som passer ind i tagåbningen.

Instrumentbordet er opbygget med nogle få instrumenter og et panel med en masse huller, som er tænkt som monteringspunkter for alskens tilbehør, lidt efter Legoklods-princippet.

Print selv ekstraudstyr

Fiat vil selv kunne levere mange af de fittings, man har brug for – der er allerede nu 114 ting på programmet - men vil også åbne for, at kreative sjæle kan designe ting til montering i bilen.

Kabinen i Fiat Centoventi.
Der vil være plads til fire personer i kabinen, hvor sædebetræk og dørbeklædninger er udskiftelige, og hvor passagersædet med et klik kan afmonteres og give plads til en fremadvendt barnestol.

Motor mener

Konceptbilen Centoventi viser lige præcis det, som Fiat er bedst til: at fremstille charmerende, funktionelle små biler, der er beregnet til at blive brugt, men som samtidig udtrykker italiensk livsstil på et husholdningsbudget.

Tanken er at samle ideerne i en bank, hvor alle kan på ind og downloade tegninger, som man så selv kan omsætte til produkter på 3D-printeren hjemme i privaten. Ligesom man kan montere ting på instrumentbrættet, vil det også være muligt at sætte hylder eller lommer på dørsiderne efter samme princip, som man kender fra en køleskabsdør.

Der vil være plads til fire personer i kabinen, hvor sædebetræk og dørbeklædninger er udskiftelige, og hvor passagersædet med et klik kan afmonteres og give plads til en fremadvendt barnestol, som også klikkes på plads.

Concept Centoventi er desuden forberedt til en fremtid, hvor bilerne kommunikerer med hinanden og har blandt andet indbyggede LED-paneler, hvor man kan sende beskeder til andre trafikanter.

Se alle Genève-nyhederne