Femte generation Subaru Forester, som har europapremiere på Genèveudstillingen, er ny fra top til tå, men det er lykkedes det japanske mærke ganske godt ikke at få offroaderen til at se moderne ud.
Subaru har altid været meget konservativ, for at sige det mildt, med design, men der har ellers været lyspunkter og fornyelser som XV-modellen. Og der er også lidt ramasjang over den uforståelige konceptbil, som Subaru også viser på standen i Genève.
Lidt bedre plads
Den nye Forester, derimod, virker med sit kasseformede design som noget, der kunne have været udviklet i 1990erne.
Nuvel, bilen er teknisk helt ny og med interessante nyskabelser.Den nye Forester er som tredje model baseret på Subaru Global Platform og har stort set samme dimensioner som den foregående model. Dog er akselafstanden øget tre cm, og kabinepladsen er blevet bedre.
Nu med hybridteknik
Teknisk interessant er lanceringen af Subarus hybrid-teknik kaldet e-Boxer. Den skal være med til at sænke CO2-udledningen, særligt nu hvor Subaru ikke længere tilbyder en dieselmotor.
Se mere: Subaru XV - teknik for nørder
Benzinmotoren er en toliters boksermotor med direkte indsprøjtning, og den får hjælp af en elektrisk motor integreret i CVT-gearkassen.
Forester vil kunne køre omkring halvanden kilometer på strøm alene, noget der minder om Toyotas klassiske hybrider.
Mens benzinmotoren yder 150 hk, kan elmotoren bidrage med 12 kW (17 hk) og 65 Nm.
Pæn påhængsvægt
Hvad det betyder for brændstoføkonomien efter den europæiske testmetode, kan Subaru ikke sige noget om.
Motor mener
Der var ellers lige ved at komme lidt mere stil over Subaru'er... Det er tydeligt, at Subaru ikke skal eksperimentere med sin allervigtigste model, som langt overvejende bliver solgt i USA.
Men der er udsigt til den traditionelle, høje påhængsvægt. 1.800 kg må Forester e-Boxer trække.
Forester når til Danmark til efteråret.
Også den nye XV samt dennes søsterbil Impreza får inden så længe hybridteknikken.