Med en frisk blanding af dansk og engelsk bliver navnet på bilen her, El-Born, hurtigt til ’født elektrisk’. Så pyt med at spanske Seat har hentet navnet fra en central Barcelona-bydel, Le Born.
Navneleg eller ej, El-Born er født elektrisk. Seats kommende mellemklassebil er en af de mest interessante konceptbiler på Genève-udstillingen - i hård konkurrence med Skodas tilsvarende Vision iV, der står 60 meter derfra.
El-Born er teknisk set kommet til verden i Wolfsburg, i Volkswagen-gruppens centrale udviklingscenter. Her har teknikere i omkring tre år arbejdet intensivt på at udvikle en stabel Lego-klodser, som tilsammen udgør firmaets elektriske byggesten kaldet MEB-platformen.
Seats varsel om en elbil adskiller sig ikke meget, jo i udseendet!, fra de moderne elbiler, der er lanceret det seneste halve år – med en kerneværdi på 400-500 km’s rækkevidde. Og Seat’en kommer endda først i handlen om op mod halvandet år. Skodaen endnu senere.
Se mere: Genève-show er helt elektrisk
Men det er interessant, at elbølgen nu er nået ’helt ud’ til Volkswagens to jordnære mærker, biler der typisk er nemmere at betale end VW for slet ikke at tale om koncernens el-pionerer, Audi og Porsche.
Det betyder, at elbiler snart – snart er i 2020 - er noget ganske almindeligt. Måske ikke i salgstal, men så dog i udvalget af modeller.
Den elektriske bølges gennemslagskraft mærkes også andre steder på den sydende Genève-salon. Hos Smart, Daimlers miniput-mærke, stopper de nu produktionen af benzinmotorer. Og fodslæbende Fiat-Alfa-Jeep bøjer sig og sætter strøm til forbrændingsmotoren.
Toyota, der har sværget til hybrider, og skrottede sin eneste elbil for seks år siden, genindmelder sig nu i al stilhed i elklubben. To modeller er klar i 2021. Men Mazda og Honda når at overhale indenom.
Vi mangler dog det ultimative tegn på, at elbiler kan blive allemandseje. Det sker først, når Dacia introducerer en elbil. Men den dag kommer også.