Klumme: V12-motor blitzet af elmotoren

I min barndom havde de eksotiske modeller ofte store V12-motorer, men denne Piech Mark Zero her på Genève-udstillingen har ikke en eneste cylinder. Den er en elbil.

Testkører Karsten Meyland Lemche
Fotograf:
Nyt om biler

Superbiler har altid fascineret mig. I min barndom havde de eksotiske modeller ofte store V12-motorer, men denne Piech Mark Zero her på Genève-udstillingen har ikke en eneste cylinder. Den er en elbil.

Mark Zero er nærmest rendyrket fantasi. Sådan skal det være, når et ukendt bilmærke præsenterer en eksotisk superbil. Men i stedet for at falde i svime over topfart eller 0-100-tider er Piëch Mark Zeros særlige kvalitet, at det er en elbil, som kan lades ekstremt hurtigt.

Når man taler ladetider på elbiler, er det især mulighederne for hurtigladning, der er flaskehalsen i dag. Til hverdag vil de fleste kunne nå at lade bilen op om natten, men når man skal på langtur, vil man gerne undgå at vente på en opladning.

Se mere: Genève-show er helt elektrisk

Her angiver Piëch, at Mark Zero-model kan lades op til 80 pct. på 4 minutter og 40 sekunder! Det er samme tid, som man er vant til at vente på en tankstation med en benzin- eller dieselbil. Modellens rækkevidde angives til 500 km, så du skal måske lade lidt flere gange, end du skal tanke med en dieselbil, men det er på et acceptabelt niveau.

Om mærket Piëch nogensinde lanceres er usikkert, men tanken om at kunne lade så hurtigt – også med en almindelig bil - spirer i hovedet.

Konceptbilen har en ny, uoplyst batteritype, angiveligt faststofbatteri. Men oplysningerne om bilen er begrænset. Kun fortælles, at den kommer til at veje under 1.800 kg, hvilket er imponerende let for en elbil med så lang rækkevidde.

Men det var ladetiden, der fangede min opmærksomhed på Genève-biludstillingen. Nå ja, og så ser den også godt ud.

Se alle nyhederne fra Geneve-udstillingen