Peugeot får sport til at rime på grøn og strøm

Kommende sportslige Peugeot-versioner får sine ekstra muskler ved hjælp af elmotorer. 508 – med 400 hk - kan blive den første.

Peugeot 508 Sport - foreløbig som koncept.
Nyt om biler

Eldrift kan ikke kun bruges til at gøre biler ’grønnere’. Strømmen kan også bruges til fart og tempo. Eller en kombination.

Det fabler Peugeot om med denne sportslige 508-konceptbil, som der reelt er truffet beslutning om at sætte i produktion.

Men strøm kan også bruges til sportslige varianter, vil Peugeot fortæller med denne konceptudgave.

Peugeot lancerer til efteråret sin 508 som plugin-hybrid for at gøre den store bil grønnere. Men strøm kan også bruges til sportslige varianter, vil Peugeot fortæller med denne konceptudgave.

Blandingen af en benzin og el giver her forrygende præstationer: 400 hk, 500 Nm, firehjulstræk og en 0-100-tid på 4,3 sekunder.

Peugeot 508 Sport har en benzinmotor og to elmotorer.
Peugeot 508 Sport har en benzinmotor og to elmotorer. Den vises på Genève-udstillingen 2019 som koncept og bliver til realitet om halvandet år. Fotos: Torben Arent

Forrest sidder en 200 hk-benzinmotor og en elmotor på 110 hk, mens en elmotor med 200 hk skubber på bagfra.

Bilen, der er udviklet af Peugeot Sport, skulle komme i produktion i slutningen af 2020. Om det så lige ender med 400 hk, er uvist.

508-konceptbilen er også et tegn på, at Peugeot efter nogle stille år er på vej tilbage med 'GTI'-versioner af flere af sine modeller, i alle tilfælde med strøm som 'turbo'-funktionen. 

Peugeot forsøgte sig med en lignende idé i 2013, i form af 308-modellen, men det projekt blev nedlagt.

Se mere: Peugeot 308 med ekstra store muskler 

 

Peugeot Sport-logoet.
De tre grønne striber er symbolet på en ny tids sportslig vogn. 508'eren her har også mærkets nye skrifttype.

Se alle Genève-nyhederne