El-Mini med minimalistisk rækkevidde

For første gang er BMWs Mini klar med en serieproduceret elbil. Det er den tredørs, som fra begyndelsen af 2020 fås med elmotor. Både rækkevidde og ladetid er i den minimalistiske afdeling.

Mini Cooper SE er mærkets første elbil.
Fotograf:

Foto

Mini
Nyt om biler

Endnu et mærke melder sig på banen med en elbil. Og endnu en gang bliver det først fra 2020, hvor bilindustrien i høj grad har brug for elektriske biler for at holde det gennemsnitlige CO2 nede.

Det er BMWs britiske livsstilmærke Mini, der snart gør sin entré i den elektriske verden. Det er første gang, Mini får en elbil, bortset fra et  demonstrationsprojekt med 'Mini E' for ti år siden.

Mini Cooper SE er baseret på den tredørs standard-Mini.
Mini Cooper SE er baseret på den tredørs standard-Mini. Fotos: Mini

Det er første gang, Mini får en elbil, bortset fra et  demonstrationsprojekt med 'Mini E' for ti år siden.

Lanceringen af produktionsmodellen i 2020 kommer tre et halvt år efter, at Mini viste konceptbilen Electric.

Se mere: Mini tager langt tilløb til elbil

Den elektriske Mini er baseret på den almindelige tredørs model og hedder Cooper SE.

Cooper-navnet bæres med berettigelse, idet elbilen har 184 hk og 270 Nm. Det giver den en frisk acceleration på 7,3 sekunder fra 0 til 100 km/t. Dermed minder ydelsen om den, BMW i3 har.

Beskeden rækkevidde

De egentlige elbil-dyder ser derimod ikke særlig prangende ud.

Navigationsanlægget kan vide rækkevidden optisk.
Navigation er standardudstyr, og kortet kan vise rækkevidden optisk på kortet. Men rækkevidden egner sig ikke til længere ture.

Rækkevidden opgives kun efter den forældede NEDC-norm ’for sammenligningens skyld’, selv om stort set alle andre elbiler oplyses med et mere realistiske WLTP-tal.

På den måde når Mini frem til en officiel rækkevidde på 235-270 km. Det ligner et tal på knap 200 km efter WLTP-normen.

Batteriet kan indeholde 32,6 kWh energi og er anbragt, så det ikke går ud over bagage- eller bagsædeplads.

Med en hjemmelader er det muligt at putte op til 11 kW ind på batteriet i timen. Dermed vil det tage to en halv time at nå op til 80 procent og en time mere for at fylde batteriet helt op til kanten.

Ingen lynladning

Mens det er pænt, er bilen hurtigladningsmulighed ikke imponerende. Kun 50 kW kan bilen lades med. Dermed vil ladning til 80 procent (det oplyses ikke fra hvilket niveau) tage 35 minutter.

Ladestikket i Mini.
Mini Cooper SE kan lades med op til 11 kW med en hjemmelader. Men ude på motorvejen går det ikke særlig hurtigt: maks. 50 kW.

Motor mener

Det er tyndt, at BMW ikke opgiver rækkevidden efter den rigtige norm, WLTP. Tilmed når mærket kender tallet. Og så er det bemærkelsesværdigt, at vi nu ser el-bybiler med ret kort rækkevidde, lige som Honda e.

Standarden for nye elbiler i dag ligger ellers på 75-150 kW.

Se mere: På banen med Honda e

Blandt standardudstyret er en effektiv varmepumpe til opvarmning. Det er med til at forbedre den reelle rækkevidde særligt i koldt vejr.

Billigste udgave koster 265.000 kr. med den nuværende afgiftsfritagelse.

Foruden den kommende Mini Cooper SE tilbyder mærket en plugin-hybrid.

Se alle Motors test af elbiler