På banen med Honda e

Honda slipper nyhederne om elbilen Honda e i små bidder. Seneste smagsprøve fik Motor i form af en prøvetur på et lukket baneanlæg i Tyskland forleden.

FDM har endnu kun set og kørt forserie-biler, men indtrykket af den nye Honda e er absolut godkendt.
Forpremiere

Honda e er den japanske bilfabriks store satsning på elbilmarkedet, og i modsætning til andre producenter, der begynder med store elbiler, hvor chancen for at få investeringerne hurtigere hjem er større, har Honda valgt at satse på en decideret bybil.

Vi har endnu kun set og kørt forserie-biler, men indtrykket er absolut godkendt

Bilen, der har fået det temmelig uinspirerede navn Honda e, blev vist første gang som konceptbil på biludstillingen i Frankfurt i 2017, og responsen var så overvældende, at Honda besluttede at sætte bilen i produktion med relativt få ændringer i forhold til det oprindelige koncept.

Læs også: Alt om livet med en elbil?

Premium-fornemmelse

Honda har valgt at give bilen det, man kalder premium-fornemmelse, altså en følelse af luksus i en lille pakke. Det lykkes også langt hen ad vejen, for Honda e virker velbygget med lækre materialer og et flot udstyrsniveau.

Vi har endnu kun set og kørt forserie-biler, men indtrykket er absolut godkendt. Det er især i kabinen, at man oplever en snert af luksus med skærme i hele bilens bredde og digitale sidespejle.

Læs også: Hyundai Kona - elbilen der kører og kører

Honda e bliver første bil med digitale sidespejle som standard, og de virker væsentlig bedre og mere overbevisende end de spejle, vi har prøvet i Audi e-Tron, hvor de er ekstraudstyr.

I Honda e sidder spejlene dér, hvor øjet naturligt vil søge hen, når man vil se sig bagud, og billedet er dimensioneret som et naturligt spejlbillede.

Læs også: Se alle FDMs test af elbiler

Designet på Honda e er stilrent
Designet på Honda e er stilrent, men samtidig meget charmerende. De store, runde lygter er inspireret af den første Honda Civic fra 1972 (Foto: FDM)

Fin køredynamik

Motor har som et af de første medier haft mulighed for også at stifte bekendtskab med bilens køredynamiske egenskaber, godt nok ved en meget kort test på en meget lille testbane, men vi tør alligevel godt sige god for resultatet.

Bilen styrer fint, og undervognen virker velafstemt og velafbalanceret. Det hører dog med til indtrykket, at asfalten på testbanen var glat som en barnenumse, så vi har endnu til gode at opleve, hvordan bilen opfører sig på rigtige veje med bump og huller. Det umiddelbare indtryk er dog, at bilens køredynamiske kvaliteter lever op til det niveau, vi forventer af Honda.

En særlig detalje, som Honda også gør et stort nummer ud af, er en imponerende lille vendediameter på kun 8,6 meter. Det understreger bilens berettigelse som bybil og skyldes, at forhjulene kan drejes i en vinkel på 45 grader.

Læs også: Se alle de nye elbiler i 2019 og 2020

De runder lygter går igen bagpå Honda e
Det sorte panel med de store runde lygter går igen på bagpartiet. (Foto: FDM)

Flere oplysninger

Ved prøveturen i Frankfurt lukkede Honda-ingeniørerne også en lille smule mere op for oplysningerne om bilens specifikationer. Vi kender stadig ikke bilens vægt eller nøjagtige dimensioner, men vi ved nu, at den er udstyret med en hækmonteret elmotor på 150 hk, der driver baghjulene. Momentet opgives til mere end 300 Nm.

Batteriet er væskekølet og er på 35,5 kWh, og det giver bilen en rækkevidde på knap 200 km. Det er mindre end de potentielle konkurrenter og går også imod tendensen inden for elbiler, nemlig at rækkevidden bare skal være større.

Læs også: Test af Tesla Model 3

Honda-ingeniøren Kohei Hitomi, som er udviklingsansvarlig på Honda e, mener ikke overraskende, at det er den forkerte vej at gå. Efter hans opfattelse vil et større – og dermed tungere – batteri kompromittere bilens dynamik som bybil, og han bakker sine udtalelser op med Hondas egne undersøgelser, der viser, at pendlerbiler kører mindre end 50 km om dagen i snit.

Med en ladestander hjemme er der altså intet til hinder for at benytte Honda e som pendlerbil, særligt med tanke på, at ladetiden opgives til 30 minutter til 80 procents kapacitet.

Læs også: Det koster det at lade en elbil

Honda e virker lovende
Bag rattet virker Honda e umiddelbart meget overbevisende, men vi har endnu til gode at prøve bilen på rigtige landeveje. Læg mærke til skærmen yderst til højre på instrumentbrættet – det er sidespejlet.

Levering næste sommer

Den endelige produktionsudgave af Honda e bliver vist i slutningen af året, og det er allerede nu muligt at forhåndsregistrere sig som køber på udvalgte markeder. Danmark er ikke blandt de udvalgte, og den danske importør forventer da også først at kunne introducere bilen i andet kvartal 2020.

Der er endnu ingen oplysninger om priser, men Hondas fokus på at give bilen en premiumfornemmelse indikerer, at en pris omkring de 300.000 kr. nok ikke er urealistisk.

Lej eller køb FDM ladeboks