Lille Audi bliver bysmart med terrænlook

Offroad-look skal gøre Audis lille A1 attraktiv for flere, selv om firehjulstræk ikke er en del af pakken. Citycarver kaldes den nye variant.

Citycarver er navnet på den nye A1-afart.
Fotograf:

Foto

Audi
Nyt om biler

Et stænk af offroad er altid godt for opskriften på at lokke kunder til i disse år.

Endnu et eksempel på offroad-look på en almindelig bil kommer Audi nu med i form af A1 Citycarver.

Kun forhjulstræk

Det er den kendte A1 Sportback, der forenklet sagt låner design fra SUV-typerne og får tilført ekstra frihøjde. Firehjulstræk er dog stadig ikke en mulighed på A1.

Se mere: Audi A1 - moderigtig minibil

Audi A1 Citycarver bagfra.
En beskyttelsesplade bag og ændret kofanger er med til at give A1 Citycarver et andet udseende. Fotos: Audi

Desuden er fronten ændret med inspiration fra Audis Q-SUV-modeller.

Citycarver peppes op visuelt med bl.a. beskyttelsesplader for og bag ’malet’ i rustfri stål og diskrete sorte kanter ved hjulskærmene.

Desuden er fronten ændret med inspiration fra Audis Q-SUV-modeller. Grill’en er i mat sort lakering, og to åbninger over grill’en er yderligere med til at differentiere udseendet fra den almindelige A1.

Bliv medlem og få Motor

A1 har som Citycarver fået øget frihøjden med hele 40 mm.
A1 har som Citycarver fået øget frihøjden med hele 40 mm.

Fire cm ekstra frihøjde

Markant er også, at frihøjden er øget 40 mm. Det er ret meget. Samtidig betyder det, at bilen er 40 mm højere. Det giver samtidig lettere ind- og udstigning.

Den ekstra frihøjde er opnået ved at ’hæve’ affjedringen 35 mm samt at udstyre varianten med større hjul. 16 tommer er minimum.

Audi A1 Citycarver lanceres i Europa til efteråret, men den danske importør har droppet tidligere planer om at tage modelvarianten til Danmark..