Audi A1 er en velkørende bil
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Audi A1 - moderigtig minibil

Den nye Audi A1 er lille og dyr, men alligevel interessant. Den byder nemlig på komfort og teknik som i en større bil, men har den lille bils smidighed i trafikken. Har du pengene, og kan du leve med den knebne plads, venter der mange gode oplevelser bag rattet.
Audi A1 er flot set bagfra

Motors vurdering

Audi A1

16,9 km/l
Benzin
323.909 kr.
  • Køreegenskaber
  • Gearskift
  • Nødbremse
  • Udstyr
  • Trækkrog ej mulig
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter - 3 cyl.
  • Effekt
    116 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    203 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.200 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    335 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 3,70 kr./km
Luk

en tid, hvor alle biler synes at vokse i både højde, bredde og vægt, og hvor SUV’erne topper salgslisterne, lancerer Audi en helt ny generation af den lille minibil A1. Det er både modigt og sjovt, så det er med spænding, at vi sætter os ind i den nye luksusmini.

Modsat folkevognen har Audi gjort meget ud af at skabe en bilmodel, der i høj grad kan personaliseres.

Udvendigt er A1 stort set, som biler har været de sidste mange årtier. Indvendigt rummer den måske nok fire-fem personer, men den byder heller ikke på mere plads, end at det kun lige akkurat går. Til gengæld er A1 en fornøjelse at køre, den er lækker at opholde sig i, og teknologisk kan den være med på mange af de nyeste noder, hvis man plukker nogle godbidder fra Audis alenlange liste over ekstraudstyr.

Den nye Audi A1 koster fra 275.000 kr. og fås kun med benzinmotorer, og de fleste udgaver er kombineret med et velfungerende automatgear. En veludstyret version runder dog hurtigt 350-400.000 kr., så det er ikke en bil, man skal vælge af hensyn til økonomien, men snarere fordi man gerne vil have en lækker minibil, der ser godt ud og er let at håndtere i hverdagen.

Audi A1 har en lækker kabine
Den store 10"-skærm er flot integreret i kabinen. Instrumenthuset foran rattet er digitalt, og det giver kabinen et moderne præg.

Fås i friske farver

En Audi A1 kan på mange måder sammenlignes med en VW Polo, når det handler om teknik og størrelse. Men modsat folkevognen har Audi gjort meget ud af at skabe en bilmodel, der i høj grad kan personaliseres.

Farveudvalget er iøjnefaldende – se bare den solgule udgave, vi her har testet. Den er leveret med et interiør med ternede sæder, sølvfarvede paneler ved instrumentbordet og moderne digitalt instrumenthus. Vi har også kørt en udgave med en skarp blå lakering med sort tag, hvide fælge og et helt andet interiør – igen en kombination, der får bilen til at skille sig ud fra mængden. A1 kan leveres med en af i alt 10 farver – ingen tvivl om, at A1 vil kunne fange de bilkøbere, der søger en bil, der er unik og personlig, og som vil og kan betale for det.

Læs også: Motors omtale af BMW 1-serie

Motorprogrammet er indtil videre ret enkelt. Dieselmotorerne er opgivet. I stedet er der valg mellem to benzinmotorer – en trecylindret 1.0’er og en firecylindret 1.5’er. Begge fås med en fin syvtrins automatgearkasse, hvilket vi helt klart anbefaler, at man vælger. Den passer til bilen og giver en rar, glidende kørsel.

Merprisen for 1.5’eren er 50.000 kr., og vi vil egentlig anbefale, at man i stedet bruger pengene på at få bilen udstyret, så den bliver, som man drømmer om. 1.0’eren lyder ret trecylindret i sin tone, men den er stærk nok, og efter nogen kørsel føles lyden nærmest rar og tryg.

Audi A1 mangler plads på bagsædet til familien
Kabinen føles en del mindre, end man skulle tro. Bagsædets plads begrænses af en stærkt skrånende taglinje, og forsædernes store og tykke stolerygge stjæler dyrebar knæplads ved bagsædet. Ind- og udstigningen er besværliggjort af en lille døråbning.

Apple CarPlay er standard

Bag rattet opleves Audi A1 som en ny og moderne bil. Som standard er skærmen i midten på otte tommer, men den er fint integreret i det panel, der går hele vejen på tværs af instrumentbordet. For godt 5.000 kr. mere får man den store 10-tommers skærm, som man ser på billederne. Den er let at betjene, og alle menuer er på dansk. Har man en iPhone, kan man koble den til med et kabel, og så får man adgang til Apple CarPlay, der styrer telefon, musik og navigationsanlæg, så det forstyrrer kørslen mindst muligt. Lydens volumen m.m. styres fint fra knapper på rattet.

Læs også: Motors test af Mini Cooper 5-dørs

Instrumenthuset er som standard digitalt, og man kan fra en knap på rattet skifte mellem forskellige visninger, og det fungerer godt. Vi savner dog en lidt mere avanceret visning. Det fås til sportsudgaven af A1, men ikke til denne version.

Lydanlægget er som udgangspunkt ikke dårligt, men man kan virkelig høre forskel, hvis man bestiller bilen med Bang & Olufsen-lydanlægget til godt 12.000 kr. ekstra. Det har 11 højttalere og en forstærker på i alt 560 watt. Så for dem, der drømmer om et privat „nyderum“ på fire hjul, er dette en oplagt mulighed.

Audi A1 har et reelt bagagerum
Bagagerummet er med 335 liter lidt mindre end i en VW Polo. Bagsæderyggen kan lægges ned, så man får 1.090 liter, men gulvet bliver ikke helt plant.

Avanceret nødbremse

Som standard har Audi A1 fået nyeste generation af en nødbremse, der kan bremse bilen ned, hvis man ikke har set en forhindring foran. Audi vil dog helst have, at det er føreren selv, der reagerer på en fare, så for at vække føreren bremser bilen først kortvarigt, men kraftigt, hvilket helst skulle vække føreren fra hans uopmærksomhed. Sker det ikke, kommer en alarm, og selen strammes en smule, og først derefter bremser bilen selv ned.

Læs også: Motors test af VW Polo

Vi har prøvet systemet mod en forhindring, der ligner en stillestående bil, men som dog er blød, hvis man rammer den. Her var den maksimale hastighed, vi kunne køre uden at ramme bilen, hele 65 km/t.

A1 er desværre ikke som standard forsynet med en adaptiv fartpilot, og det betyder, at man ikke har samme sikkerhed ved kørsel på motorvej, som hvis man køber den adaptive fartpilot som ekstraudstyr. Gør man det (og det bør man gøre – prisen er blot 8.000 kr.), så får man en effektiv hjælp ved kørsel både på landevej og på langture. Fartpiloten holder selv fin afstand til forankørende biler og virker ned til stilstand i biler med automatgear – en oplevelse, man hurtigt bliver både fortrolig med og vant til.

Audi A1 har digitale instrumenter bag rattet
Instrumenthuset er et stort display, der har erstattet de traditionelle viserinstrumenter. Det ser godt ud.

Kører virkelig godt

Mens A1 altså ikke brillerer med sin plads og sit udstyr, er der til gengæld lutter ros, når det handler om køreegenskaberne. A1 kører simpelthen både komfortabelt, sjovt og afslappende.

På motorvej styrer den fint ligeud, på landevej nyder man, hver gang vejen drejer, og under bykørsel får man dejlig hjælp af automatgearets afslappende funktion. Vi savner dog gearskiftegreb bag rattet, hvis man selv vil stå for skiftene. Affjedringen er lidt til den hårde side, men den bliver aldrig ukomfortabel. Styretøjet er præcist, og man har hele tiden en rar fornemmelse i rattet. Så skal man finde et virkelig godt argument for at købe en Audi A1, så er det helt klart køreegenskaberne, det handler om.

Ny bil? Find den, der passer dig, på FDM biler.dk

På testbanen har vi gennemgået bilens evne til at klare en pludselig undvigemanøvre, og det kan den gøre i overbevisende stil. Og når grænsen for vejgrebet nås, træder antiudskridningssystemet ESC til og fastholder bilen på rette kurs. Så selvom Audi A1 endnu ikke er sikkerhedstestet af Euro NCAP, føles den grundlæggende sikkerhed yderst tryg.

Meget er altså på plads i Audi A1. Alligevel er begejstringen ikke total. Så meget udstyr bør tilkøbes, for at man får følelsen af at sidde i en moderne luksusbil, at forholdet mellem pris og udbytte er blevet presset for hårdt. På det mere praktiske undrer det, at bilen ikke kan forsynes med trækkrog, så man f.eks. kan have en cykelholder, bagageboks eller anhænger bagpå. Og det er synd, for Audi A1 er grundlæggende en rigtig dejlig bil.