Her er anden generation af Nissans lille crossover – stærkt fornyet, men alligevel genkendelig.
Efter at have fremvist bilen som forklædt prototype over for bl.a. Motor midt på sommeren, tager Nissan nu klædet af Juke II.
Lanceringen sker på høje tid, da den nuværende er blevet ni år.
Lanceringen sker på høje tid, da den nuværende er blevet ni år. En meget høj alder for en bilmodel.
Se mere: Juke er stadig ungdommelig
Juke II kommer på et tidspunkt, hvor det vrimler med nye mini-crossovers. Andre nye er Renault Captur, Peugeot 2008, VW T-Cross, Skoda Kamiq og Ford Puma.
Nissan har benyttet ventetiden til at give bilen et helt nyt design, hvor intet er genbrugt, men den nye model er let genkendelig som en Juke. Det gælder særligt i profil, hvor den nye har bevaret originalens frække coupé-proportioner.
Se testen: Nissan Juke - drømmebil eller øjebæ?
Der er dog skruet lidt ned for nogle af de spøjse påfund fra første generation. Forlygterne stikker f.eks. ikke længere op af motorhjelmen som et par frøøjne.
I den praktiske afdeling er den ny Juke væsentlig mere rummelig – takket være en ny, større platform, som den deler med den nye Captur.
Længden er oppe på 4,21 meter, og akselafstanden er øget betragteligt.
Det bidrager til seks cm mere knæplads ved bagsædet. Og selv om Juke er blevet lidt lavere, er loftshøjden ved bagsædet øget en smule. Bilens vægt er reduceret op til 23 kg.
Bagagerummet er vokset pænt fra 356 liter til 422 liter.
Nissan fortæller stadig kun om én motor, en trecylindret 1.0 benzin med 117 hk. Den deles med Renault.
Motoren kan kombineres med sekstrins manuelt gear eller syvtrins dobbeltkobling – som erstatning for det hidtidige trinløse CVT-gear.
Senere kommer en plugin-hybrid. Om diesel bliver en mulighed er usikkert. Det samme er udsigten til en kraftigere benzinmotor.
Juke kommer på markedet allersidst på året. Danske priser er der ikke endnu.