Juke afslører sin nye figur

Nissan Juke er også i den nye generation den frække dreng i klassen. Men der er skruet pænt op for det praktiske.

Nissan Juke anno 2019.
Nyt om biler

Her er anden generation af Nissans lille crossover – stærkt fornyet, men alligevel genkendelig.

Efter at have fremvist bilen som forklædt prototype over for bl.a. Motor midt på sommeren, tager Nissan nu klædet af Juke II.

Lanceringen sker på høje tid, da den nuværende er blevet ni år.

Lanceringen sker på høje tid, da den nuværende er blevet ni år. En meget høj alder for en bilmodel.

Se mere: Juke er stadig ungdommelig

Juke II kommer på et tidspunkt, hvor det vrimler med nye mini-crossovers. Andre nye er Renault Captur, Peugeot 2008, VW T-Cross, Skoda Kamiq og Ford Puma.

Juke har stadig et aparte bagparti i coupé-stil.
Juke har stadig et aparte bagparti i coupé-stil. Kofangeren er gjort mindre udstikkende, og det bidrager til et mere let design. Foto: Nissan

Nissan har benyttet ventetiden til at give bilen et helt nyt design, hvor intet er genbrugt, men den nye model er let genkendelig som en Juke. Det gælder særligt i profil, hvor den nye har bevaret originalens frække coupé-proportioner.

Se testen: Nissan Juke - drømmebil eller øjebæ?

Der er dog skruet lidt ned for nogle af de spøjse påfund fra første generation. Forlygterne stikker f.eks. ikke længere op af motorhjelmen som et par frøøjne.

Juke fås i 11 farver plus tre kontrastfarver til taget.
Juke er nu som før en farverig fætter. Bilen fås i 11 farver plus tre kontrastfarver til taget.

I den praktiske afdeling er den ny Juke væsentlig mere rummelig – takket være en ny, større platform, som den deler med den nye Captur.

ngden er oppe på 4,21 meter, og akselafstanden er øget betragteligt.

Det bidrager til seks cm mere knæplads ved bagsædet. Og selv om Juke er blevet lidt lavere, er loftshøjden ved bagsædet øget en smule. Bilens vægt er reduceret op til 23 kg.

Bliv medlem og få Motor

Bagagerummet er vokset pænt fra 356 liter til 422 liter.

Kabinen kan fås i friske farver.
Kabinen kan fås i friske farver. Kvalitetsoplevelsen har fået et stort løft, og det var også hårdt tiltrængt. Rattet kan nu justeres i længden.

Nissan fortæller stadig kun om én motor, en trecylindret 1.0 benzin med 117 hk. Den deles med Renault.

Motoren kan kombineres med sekstrins manuelt gear eller syvtrins dobbeltkobling – som erstatning for det hidtidige trinløse CVT-gear.

Kabinen kan også fås i mere diskretefarver i mere lækre materialer.
Kabinen kan også fås i mere diskretefarver i mere lækre materialer.

Senere kommer en plugin-hybrid. Om diesel bliver en mulighed er usikkert. Det samme er udsigten til en kraftigere benzinmotor.

Juke kommer på markedet allersidst på året. Danske priser er der ikke endnu.