Nissan Qashqai får fuld-elektrisk fætter

Nissan kombinerer sine styrker inden for crossovers og elbiler ved at lancere den rent elektriske Ariya. Den rummelige familiebil får to motorer, firehjulstræk og mulighed for at køre delvist selv i særlige situationer.

Nissan Arayi ved verdenspremieren på Tokyo Motor Show.
Nyt om biler

Næsten ti år er gået, siden Nissan viste den første Leaf, så det er virkelighed på tide, at vi nu ser næste elektriske model fra Nissan.

Ariya hedder verdensnyheden, som Nissan viser på Tokyo Motor Show.

Større end Qashqai

Det er en slags elektrisk Qashqai, men er teknisk en helt anden bil og et halvt nummer større. Med 4,60 meter i længden er den udvendig som Nissan Xtrail og ser ud til at være meget rummelig.

Nissan Arayi er stadig et koncept.
Nissan Ariya kaldes et koncept, da der er lang tid til lanceringen. Men der pilles stort set ikke ved udseendet til den færdige bil. Fotos: Torben Arent

Det er en slags elektrisk Qashqai, men er teknisk en helt anden bil.

Dermed kombinerer Nissan sine styrker med crossovers og elbiler i én bil.

Bilen viser en ny designretning for mærket, og selv om det ikke var planlagt, da udviklingen begyndte, kan elbilen være med til at give hele Nissan en frisk start.

Fronten fortæller, at det er en elbil.
Fronten fortæller, at det er en elbil. Der er nemlig ikke nogen åben grill, kun et lille luftindtag helt nederst. De smalle lygter er de endelige.

Nissan har været voldsomt medtaget på ledelsesplan og i medierne, siden den karismatiske og magtfulde – og måske magtfuldkomne - topchef Carlos Ghosn blev anholdt i Japan, bl.a. efter anklager fra Nissan selv.

Tiden siden har været turbulent. Forholdet til den vigtige alliance-partner Renault er på nulpunktet, og en stor rokade i Nissans topledelse har lige fundet sted.

Ny start for Nissan

Den nye administrerende direktør, der tiltræder omkring nytår, viste sig for første gang ved et lukket arrangement dagen før Tokyo-udstillingen åbnede.

Makoto Uchida pointerede, at det nu var vigtigt at se fremad. Som topchefer og politikere jo siger.

Til det kommer Ariya belejligt – en bil der både ser godt ud, er avanceret og har potentiale til at blive en global succes.

To motorer og firehjulstræk

Ariya får megen ny teknik. Bl.a. udstyres elbilen med to motorer og dermed firehjulstræk. I hvert fald i nogle versioner.

Førerpladsen i Arayi bliver helt digital.
Førerpladsen i Arayi bliver næsten helt digital. To skærme på 12,3 tommer gør det ud for instrumenthus og infotainmentskærm. Den sidste er trykfølsom.

Batteristørrelse og rækkevidde siger Nissan ikke noget om, men Motor forstår, at bilen som minimum får samme batteristørrelse som Leaf nu er oppe på, 62 kWh. I Leaf rækker det til 385 km, i den større Ariya nok knap så langt.

Lademulighederne er der heller ikke noget om endnu. En talsperson siger til Motor, at Nissan stadig er tilhænger af den japanske Chademo-standard, men ’at vi er åbne for andet’.

Se alle nyhederne fra Tokyo Motor Show

Selvkørende bil

Den nye crossover kan udrustes med næste generation selvkørende teknik, Propilot 2.0. Dermed kan bilen køre helt selv i visse situationer – i nogle lande også uden at føreren holder på rattet.

I Japan, vil bilen således kunne af sig selv i én vognbane på motorveje. Føreren kan tage hænderne af rattet, men systemet slår fra, hvis føreren ikke ser ud af forruden.

Bilen kan foreslå at skifte vognbane for at overhale. Det skal føreren bekræfte med afviserblinket og sætte hænderne på rattet, men selve vognbaneskiftet klarer bilen selv.

Platformen til biler er udviklet decideret til elbiler sammen med Renault - og er helt ny.