Nutid og fremtid på eksotisk bilshow

Tokyo Motor Show er hjemmebane for de japanske bilmærker, og det benytter de til at vise, hvad de kan levere til danskere lige om lidt, og hvad deres visioner er. Blandt de nære nyheder er elektriske crossovers fra Nissan og Mazda og en mindre dyr brintbil fra Toyota.

Nissan var blandt de, der havde spændende nyheder på Tokyo Motor Show.
Nyt om biler

Virkelighedsfjerne fremtidsbiler, mærkværdige konceptbiler og spøjse mikrobiler er et kendetegn ved Japans store biludstilling, Tokyo Motor Show.

Sådan er det også i år på den 46. udgave, men der er også hårde nyheder, der kommer til Danmark næste år. Og det vil nok ikke overraske mange, at elektriske biler dominer – vel at mærke modeller, der snart kan købes.

Nissan Ariya er en elektrisk crossover.
Nissan Ariya er en elektrisk crossover, som kommer om et årstid.

Og det vil nok ikke overraske mange, at elektriske biler dominer – vel at mærke modeller, der snart kan købes.

Nissans elektriske crossover

En af udstillingens helt store nyheder er Nissans kun anden elbil. Næsten ti år er gået, siden den første Leaf blev vist, og bortset fra at den fik en stor opdatering for to år siden, må det siges at være på tide, at vi ser den næste elektriske model fra Nissan.

Den er også helt oplagt. Ariya, som nyheden hedder, kombinerer Nissans styrker med crossovers og elbiler. Ariya kan ses som en moderne, elektrisk udgave af den populære Qashqai.

VIDEO: Se nyhederne fra Tokyo Motor Show

Bilen viser en ny designretning for mærket og kommer med megen ny teknik. Bl.a. får Ariya to motorer og firehjulstræk og kan udrustes med næste generation selvkørende teknik, Propilot 2.0.

Bilen er stadig et koncept, så rækkevidde og den slags opgives ikke. Motor forventer omkring 350-400 km, når bilen kommer om et årstid.

Læs mere om Nissan Ariya

Mazdas første elbil, MX-30.
Mazdas første elbil, MX-30, er en crossover. Fotos: Torben Arent

Mazdas første elbil

Lige så interessant er Mazdas allerførste elbil. Den har fået navnet MX-30 - som en blanding af roadsteren MX-5 og crossoveren CX-30. Elbilen er teknisk baseret på sidstnævnte, mens MX-navnet skal symbolisere Mazdas evne til at gå nye veje – som skabelsen af MX-5 var for et kvart århundrede siden.

MX-30 skiller sig ud ved både lav pris og kort rækkevidde. 253.000 bliver prisen, når den elektriske crossover kommer til Danmark om et år fra nu. Til gengæld må kunderne nøjes med 200 km rækkevidde – med mindre de vælger udgaven med en lille wankelmotor, der kan forsyne elmotoren med strøm undervejs.

Særligt er også karrosseriet. Det er i crossoverstil med coupéagtigt bagparti – og så med den krølle, at de to bagdøre er meget små og åbner bagud. Hvorfor har vi ikke rigtigt forstået endnu.

Læs mere om Mazda MX-30

Toyota Mirai II er en godt fem meter lang luksusbil.
Toyota Mirai II er en godt fem meter lang luksusbil. Når den kommer i 2020 skal produktionen tidobles.

Brintbil i anden generation

Elektrisk er også Toyotas næste generation af brintbilen Mirai. Meget er sket siden den nuværende model.

Rækkevidden på en opfyldning er øget til 650 km, bilen er blevet væsentlig billigere at fremstille, og det årlige produktionstal skal tidobles.

Mirai II, der er en fem meter lang luksusbil, har fået plads til fem i stedet for fire, og har desuden fået et design, der ikke er nær så outreret som første generation. Nu ser den faktisk godt ud.

Læs mere om Toyota Mirai

Honda Jazz i 2020-udgaven.
Honda Jazz i 2020-udgaven. Bilen har bevaret sin storslåede bagsædeplads, men virker også ret intetsigende desingmæssigt. 

Honda Jazz med to elmotorer

Lidt strøm er der også i Hondas nye Jazz. Alle udgaver til Europa får hybridteknik, som Honda kalder e:HEV. Der er ingen detaljer om ydelse og forbrug, ud over at to elmotorer indgår i drivlinjen.

Jazz bevarer sin kendte opbygning med særdeles god bagsædeplads i en lille bil. Også bagagerummet er pænt stort, selv om det ser ud til, at elteknikken giver en lille bule i bagagerummet.

Når det gælder design, ser det ud som om, Honda er gået et skridt baglæns. Den nye Jazz virker temmelig intetsigende med nogle mærkeligt store forlygter, som den står på podiet i Tokyo.

Om den opfattelse vil ændre sig, når den kører på europæiske veje, må tiden vise. Honda kalder det selv minimalistisk og rent design.

Læs mere om Honda Jazz

Den selvkørende minibus, e-Palette, kører på el, og vil blive en fast del af transporten af både sportsudøvere og tilskuere til sommer. Den kører op til 19 km/t. og kan rumme op til 20 personer.
Den selvkørende minibus, e-Palette, kører på el, og vil blive en fast del af transporten af både sportsudøvere og tilskuere til sommer. Den kører op til 19 km/t. og kan rumme op til 20 personer.

Toyota har stor plan for OL-transport

Toyota, der er markant største bilmærke i Japan, havde ikke én produktionsbil på sin stand på Tokyo Motor Show. I stedet gjorde mærket meget ud af at fortælle, at man nu ser sig selv mere som en leverandør af mobilitet frem for bilproducent.

Samtidig viste koncernen også, hvordan atleter, medarbejdere og tilskuere skal transporteres under De Olympiske Lege 2020 i Tokyo og resten af Japan.

Toyota er hovedsponsor for legene og har udviklet flere nye typer køretøjer til formålet.

Læs mere om Toyotas OL-transport

Lexus LF30 er en visionær konceptbil.
Lexus LF30 er en visionær konceptbil for en selvkørende, elektrisk bil anno 2020. Men den varsler også, at Lexus og Toyota er på vej med mere jordnære elbiler.  

Lexus og Toyota (næsten) klar med elbiler

Hos Toyotas luksusmærke Lexus varsler konceptbilen LF30 det tekniske fundament til kommende batteri-elbiler fra Toyota-koncernen. Lexus' udgave præsenteres i 2020, Toyotas lidt senere.

Derudover er LF30 en vision for helt selvkørende biler, der kan være klar omkring 2020.

Læs mere om Lexus' vilde konceptbil med reelt budskab

Mitsubishi Mi-Tech er en usædvanlig plugin-hybrid
Mitsubishi Mi-Tech er en usædvanlig plugin-hybrid.

Mitsubishi med usædvanlig hybridteknik

Mitsubishi viser et højst utraditionelt forslag til en ny slags plugin-hybrid, kaldet Mi-Tech.

Den har en gasturbine til at producere strøm, der batteriet er tømt. Og så har den fire elmotorer og elektriske bremser.

Designet virker nok vildt, men når man trækker tilpas meget fra, skulle man få et forvarsel om den næste ASX-crossover.

Læs mere om Mitsubishi Mi-Tech