Virkelighedsfjerne fremtidsbiler, mærkværdige konceptbiler og spøjse mikrobiler er et kendetegn ved Japans store biludstilling, Tokyo Motor Show.
Sådan er det også i år på den 46. udgave, men der er også hårde nyheder, der kommer til Danmark næste år. Og det vil nok ikke overraske mange, at elektriske biler dominer – vel at mærke modeller, der snart kan købes.
Og det vil nok ikke overraske mange, at elektriske biler dominer – vel at mærke modeller, der snart kan købes.
Nissans elektriske crossover
En af udstillingens helt store nyheder er Nissans kun anden elbil. Næsten ti år er gået, siden den første Leaf blev vist, og bortset fra at den fik en stor opdatering for to år siden, må det siges at være på tide, at vi ser den næste elektriske model fra Nissan.
Den er også helt oplagt. Ariya, som nyheden hedder, kombinerer Nissans styrker med crossovers og elbiler. Ariya kan ses som en moderne, elektrisk udgave af den populære Qashqai.
VIDEO: Se nyhederne fra Tokyo Motor Show
Bilen viser en ny designretning for mærket og kommer med megen ny teknik. Bl.a. får Ariya to motorer og firehjulstræk og kan udrustes med næste generation selvkørende teknik, Propilot 2.0.
Bilen er stadig et koncept, så rækkevidde og den slags opgives ikke. Motor forventer omkring 350-400 km, når bilen kommer om et årstid.
Mazdas første elbil
Lige så interessant er Mazdas allerførste elbil. Den har fået navnet MX-30 - som en blanding af roadsteren MX-5 og crossoveren CX-30. Elbilen er teknisk baseret på sidstnævnte, mens MX-navnet skal symbolisere Mazdas evne til at gå nye veje – som skabelsen af MX-5 var for et kvart århundrede siden.
MX-30 skiller sig ud ved både lav pris og kort rækkevidde. 253.000 bliver prisen, når den elektriske crossover kommer til Danmark om et år fra nu. Til gengæld må kunderne nøjes med 200 km rækkevidde – med mindre de vælger udgaven med en lille wankelmotor, der kan forsyne elmotoren med strøm undervejs.
Særligt er også karrosseriet. Det er i crossoverstil med coupéagtigt bagparti – og så med den krølle, at de to bagdøre er meget små og åbner bagud. Hvorfor har vi ikke rigtigt forstået endnu.
Brintbil i anden generation
Elektrisk er også Toyotas næste generation af brintbilen Mirai. Meget er sket siden den nuværende model.
Rækkevidden på en opfyldning er øget til 650 km, bilen er blevet væsentlig billigere at fremstille, og det årlige produktionstal skal tidobles.
Mirai II, der er en fem meter lang luksusbil, har fået plads til fem i stedet for fire, og har desuden fået et design, der ikke er nær så outreret som første generation. Nu ser den faktisk godt ud.
Honda Jazz med to elmotorer
Lidt strøm er der også i Hondas nye Jazz. Alle udgaver til Europa får hybridteknik, som Honda kalder e:HEV. Der er ingen detaljer om ydelse og forbrug, ud over at to elmotorer indgår i drivlinjen.
Jazz bevarer sin kendte opbygning med særdeles god bagsædeplads i en lille bil. Også bagagerummet er pænt stort, selv om det ser ud til, at elteknikken giver en lille bule i bagagerummet.
Når det gælder design, ser det ud som om, Honda er gået et skridt baglæns. Den nye Jazz virker temmelig intetsigende med nogle mærkeligt store forlygter, som den står på podiet i Tokyo.
Om den opfattelse vil ændre sig, når den kører på europæiske veje, må tiden vise. Honda kalder det selv minimalistisk og rent design.
Toyota har stor plan for OL-transport
Toyota, der er markant største bilmærke i Japan, havde ikke én produktionsbil på sin stand på Tokyo Motor Show. I stedet gjorde mærket meget ud af at fortælle, at man nu ser sig selv mere som en leverandør af mobilitet frem for bilproducent.
Samtidig viste koncernen også, hvordan atleter, medarbejdere og tilskuere skal transporteres under De Olympiske Lege 2020 i Tokyo og resten af Japan.
Toyota er hovedsponsor for legene og har udviklet flere nye typer køretøjer til formålet.
Læs mere om Toyotas OL-transport
Lexus og Toyota (næsten) klar med elbiler
Hos Toyotas luksusmærke Lexus varsler konceptbilen LF30 det tekniske fundament til kommende batteri-elbiler fra Toyota-koncernen. Lexus' udgave præsenteres i 2020, Toyotas lidt senere.
Derudover er LF30 en vision for helt selvkørende biler, der kan være klar omkring 2020.
Læs mere om Lexus' vilde konceptbil med reelt budskab
Mitsubishi med usædvanlig hybridteknik
Mitsubishi viser et højst utraditionelt forslag til en ny slags plugin-hybrid, kaldet Mi-Tech.
Den har en gasturbine til at producere strøm, der batteriet er tømt. Og så har den fire elmotorer og elektriske bremser.
Designet virker nok vildt, men når man trækker tilpas meget fra, skulle man få et forvarsel om den næste ASX-crossover.
Læs mere om Mitsubishi Mi-Tech