Toyota gør for tiden meget for at leve op til topchefens mantra om ’no more boring cars’. Kedelige biler skal være fortid.
Ud over at give de gængse modeller bedre køredynamik pyntes modelprogrammet med flere meget sportslige modeller.
Ud over at give de gængse modeller bedre køredynamik pyntes modelprogrammet med flere meget sportslige modeller.
Således viser Toyota nu, et halvt år inden den nye Yaris kommer til salg, en særdeles heftig version af sin minibil.
3-cylindret motor med 261 hk
Navnet er GR Yaris, og den har en 1.6 trecylindret turbomotor, firehjulstræk og en 0-100-tid på 5,5 sekunder. Motoren yder 261 hk og 350 Nm. Men der er ikke noget med hybrid.
Se mere: Toyota Yaris - grøn og sportslig minibil
Men der er ændret særdeles meget fra den almindelige Yaris. Den hurtige minibil er bygget på en ny platform, der kombinerer Yaris-platformen foran (GA-B) med platformen fra Corolla (GA-C) bagtil.
Det giver mulighed for det nye firehjulstræk, som i teorien kan fordele kræfterne mellem for- og bagakslen fuldt variabelt, fra 100/0 pct. for/bag til 0/100 pct. I praksis er der tre forudindstillinger: 60/40 er standard, mens sportsindstillingen giver 30 pct. træk på forhjulene og 70 pct. på baghjulene. I baneindstilling er det 50/50.
Ukendt pris
I modsætning til den nuværende GRMN Yaris, der kun blev bygget i 400 eksemplarer til Europa, skal den nye være reelt til at købe, når den lanceres sidst i 2020.
Pris eller produktionstal siger Toyota ikke noget om, men den mere ekstreme, men ikke så motorstærke GRMN Yaris kostede 485.000 kr. Det må antages, at den nye Yaris bliver billigere.
En Ford Fiesta ST med 200 hk koster f.eks. 271.000 kr.
GR Supra får mindre motor
I den sportslige afdeling lancerer Toyota snart en mere opnåelig og knap så motorstærk udgave af GR Supra. Som supplement til den sekscylindrede 3.0-rækkemotor med 340 hk, kommer en firecylindret 2.0-turbomotor med 258 hk.
Begge motorer er fra BMW, som Toyota har udviklet Supra sammen med. Søsterbilen hos BMW er Z4.
Toyota kan indtil videre ikke sige, hvor meget man sparer i pris ved at vælge den lille motor. Men i vægt er besparelsen hele 100 kg.