Toyota Yaris - grøn og sportslig minibil

I denne nyeste udgave har Toyota skabt en hybridbil, der imponerer på næsten alle områder. Motor har prøvet den nye Toyota Yaris Hybrid, der viste, at den kan andet end at spare på dråberne.

Toyota Yaris er en fin hybridbil
Fotograf:
Forpremiere

Motor mener

Den nye hybridmotor imponerer med sin evne til lynhurtigt at skifte mellem el- og benzindrift. Resultatet er blevet en komfortabel minibil, der kører langt på literen og leverer en overraskende sportslig og komfortabel kørsel.

LISSABON 27,0 km pr. liter. Det er den officielle benzinøkonomi for den nye Toyota Yaris Hybrid, der efter sommerferien dukker op i en helt ny generation.

Alt er nyt, og hjertet i bilen er i den grad skiftet ud med en helt opdateret enhed. Nu er det en trecylindret 1.5-liters benzinmotor, der arbejder sammen med en ny automatgearkasse med to indbyggede elmotorer og en smart udveksling.

Sammen med et nyt litium-ion-batteri kan enheden hele tiden skifte mellem eldrift og traditionel kørsel på benzin. Strømmen lagres i batteriet, hver gang man bremser og frigives, når man igen træder på speederen.

Læs også: Motors test af Peugeot 208 - moderne og traditionel bestseller

Den teknik er velkendt, men i denne nye Yaris er alt udviklet og trimmet på baggrund af de erfaringer, den japanske bilfabrik har høstet efter flere end 20 års produktion af hybridbiler. Resultatet er, at man nu kan køre i op til 80 procent af tiden med benzinmotoren slukket, og det er her, vi finder årsagen til den meget fine benzinøkonomi.

Til sammenligning kører traditionelle biler i denne klasse omkring de 18 km pr. liter efter den nye WLTP-målenorm.

Toyota Yaris kabine
Førerpladsen er flot udformet. En stor skærm i midten styrer telefon, navigation og giver oplysninger om kørslen. I instrumenthuset er to runde digitale instrumenter med til at give en moderne fornemmelse. De kan dog være lidt svære at se i lav sol på grund af refleksioner.

Overraskende sikkerhedsniveau

Det er ikke kun forbruget, der har været i fokus, da den nye Toyota Yaris skulle udvikles. For udover et lavt forbrug har Toyota ønsket at sætte rekord for sikkerhedsniveauet i klassen.

Alle udgaver er således udstyret med den nyeste generation af Toyotas sikkerhedspakke, der hedder Safety Sense 2.5. En radar i fronten arbejder sammen med et kamera i forruden og leverer data til både nødbremsen, fartpiloten, skiltegenkendelsen og en række andre sikkerhedssystemer.

Læs også: Motors test af Renault Clio - lille bil med store ambitioner

Det betyder, at Yaris kan bremse for både biler, fodgængere og cyklister dag og nat, og som noget helt nyt kan bilen endda selv bremse for de fodgængere og tværgående biler, man som fører kan have overset, når man drejer til højre og venstre.

VIDEO: Se den nye Toyota Yaris

Fartpiloten er af den adaptive type, der selv holder afstand til forankørende biler, og en vognbane-assistent holder på overraskende fin vis bilen midt i vognbanen.

Derudover er der advarsel for biler i den blinde vinkel, ligesom kameraet holder øje med alle vejskilte og giver fin oplysning om den aktuelle hastighedsgrænse. Med et enkelt tryk på en knap på rattet sørger bilen for, at hastigheden ikke bliver for høj. Det er både smart og rart at køre med.

Bagagerum i Toyota Yaris
Der er rimelig plads i bagagerummet, og bunden kan placeres i to niveauer. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Bremser når man bakker

Det gode er, at alle udgaver har ovennævnte udstyr som standard. Man kan desuden tilkøbe et system, der selv bremser, hvis man er ved at bakke ind i noget, eller hvis der kommer tværgående trafik, når man er ved at bakke ud fra en p-bås.

Det er ikke bare smart, men også med til at mindske risikoen for parkeringsskader betragteligt. Hvilke versioner, der fås med dette udstyr, er endnu ikke på plads.

Læs også: Motors test af VW Polo - lækker pendlerbil

Det nye hybridsystem er dejlig let at køre med. Automatgear er standard, og man skal blot sætte bilen i „D“ og træde på speederen, så finder bilen selv ud af, om man skal starte på el, og hvornår benzinmotoren skal træde til.

Det hele foregår uproblematisk, og støjen er under de fleste forhold meget acceptabel og direkte lav, når man kører på lande- og motorvej med stabiliseret fart. Kun ved kraftige accelerationer eller ved bykørsel hører man tydeligt benzinmotoren, men det er blot en lidt anderledes lydoplevelse end i mere traditionelle biler og markant lavere end i forgængeren.

Læs også: Motors test af minibilen Citroën C3 - hårdt slagtilbud

Den nye Yaris er bygget på en ny platform, hvor hjulene er rykket helt ud i hjørnerne, og hvor tyngdepunktet er sænket betydeligt. Det er der kommet en meget vellykket undervogn ud af, og det var faktisk ret overraskende, hvor meget man kunne presse bilen i sving og kurver, uden at den mistede vejgrebet.

Yaris er selvfølgelig mest tænkt som en grøn minibil, men den har bestemt også sine ene sportslige ambitioner, og det skal den på ingen måde undskylde. For så er det også sjovt at køre grønt!

Toyota Yaris set bagfra

Toyota Yaris

27,0 km/l
Hybrid
  • Forbrug
  • Sikkerhedsudstyr
  • Køreegenskaber
  • Bagsædeplads
  • Motorlyd i nogle situationer
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    86 g/km
  • Effekt
    116 hk
  • Moment
    120 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,5 sek.
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti maks. 100.000 km
  • Mål
    L:394 cm B:175 cm H:147 cm
Luk