Audi har allerede to motorydelser på sine elbiler. Og nu kommer der en mere. Og det bliver i den helt høje ende.
Med et år på bagen for Audis elektriske E-tron er det blevet tid til en særlig sportslig version – som der altid har været tradition for med benzinbiler.
Den nye S-model har som verdens første serieproducerede bil tre elmotorer, heraf en ved hvert baghjul.
0-100 på ingen tid
503 hk (370 kW) og 974 Nm kan de kortvarigt yde og dermed sende den store crossover fra 0 til 100 km/t. på 4,5 sekunder.
Se Motors test af Audi E-tron 55 Quattro
Kølesystemet sikrer, at den fulde boostydelse kan leveres uden afbrydelse i otte sekunder. Uden boost-funktionen er ydelsen 435 hk (320 kW) og 808 Nm.
Ved normal kørsel er bilen programmeret til maksimal effektivitet og benytter derfor kun de bageste elmotorer. Den forreste motor tilkobles, når der trædes kraftigere på speederen eller eventuelt præventivt, hvis bilen er ved at miste vejgreb.
Ny slags forlygter
Begge S-modeller kan fås med en ny type forlygter kaldet digitale matrix-LED. Lyset er inddelt i meget små pixels, som kan styres meget præcist. Det giver bl.a. mulighed for at vise bilens position i vognbanen ved indsnævringer og hjælper dermed føreren med at blive i midten af banen.
Både E-tron og E-Tron Sportback kommer i S-udgaver, og de er i Danmark til efteråret.
Audi oplyser intet om rækkevidden på de sportslige modeller, men den maksimale ladehastighed er som på de øvrige E-tron-modeller 150 kW.