Audi sætter turbo på elbiler

Elbiler skal ikke være anderledes end benzinbiler, når det gælder om at tilbyde meget sportslige versioner, mener Audi. Derfor kommer der inden længe heftige S-udgaver af E-tron. Op til 503 hk og 974 Nm kan man fornøje sig med.

Audi E-tron Sportback i den nye S-udgave.
Nyt om biler

Audi har allerede to motorydelser på sine elbiler. Og nu kommer der en mere. Og det bliver i den helt høje ende.

Med et år på bagen for Audis elektriske E-tron er det blevet tid til en særlig sportslig version – som der altid har været tradition for med benzinbiler.

Den nye S-model har som verdens første serieproducerede bil tre elmotorer, heraf en ved hvert baghjul.

De kommende S-udgaver af E-tron yder over 500 hk og næsten 1.000 Nm.
De kommende S-udgaver af E-tron yder over 500 hk og næsten 1.000 Nm. Dertil har de fuld fleksibel momentfordeling mellem baghjulene for at gøre køreegenskaber endnu mere præcise i ekstreme situationer - som her.

0-100 på ingen tid

503 hk (370 kW) og 974 Nm kan de kortvarigt yde og dermed sende den store crossover fra 0 til 100 km/t. på 4,5 sekunder.

Se Motors test af Audi E-tron 55 Quattro

Kølesystemet sikrer, at den fulde boostydelse kan leveres uden afbrydelse i otte sekunder. Uden boost-funktionen er ydelsen 435 hk (320 kW) og 808 Nm.

De nye S-versioner af Audi E-tron og E-tron Sportback kaldes stadig prototyper og er derfor klædt ud.
De nye S-versioner af Audi E-tron og E-tron Sportback kaldes stadig prototyper og er derfor klædt ud.

Ved normal kørsel er bilen programmeret til maksimal effektivitet og benytter derfor kun de bageste elmotorer. Den forreste motor tilkobles, når der trædes kraftigere på speederen eller eventuelt præventivt, hvis bilen er ved at miste vejgreb.

Ny slags forlygter

Begge S-modeller kan fås med en ny type forlygter kaldet digitale matrix-LED. Lyset er inddelt i meget små pixels, som kan styres meget præcist. Det giver bl.a. mulighed for at vise bilens position i vognbanen ved indsnævringer og hjælper dermed føreren med at blive i midten af banen.

Alle Motors elbil-test

Både E-tron og E-Tron Sportback kommer i S-udgaver, og de er i Danmark til efteråret.

Audi oplyser intet om rækkevidden på de sportslige modeller, men den maksimale ladehastighed er som på de øvrige E-tron-modeller 150 kW.

De nye LED-lygter med mange små lygteenheder giver mulighed for en lang række nye funktioner som vognbanelys og orienteringslys.
De nye LED-lygter med mange små lygteenheder giver mulighed for en lang række nye funktioner som vognbanelys og orienteringslys.