Cupra går solo med heftig hybrid

Seats sportslige luksusmærke Cupra afslører nu sin første helt selvstændige model, Formentor. Den fås med en 310 hestes benzinmotor eller som kraftig plugin-hybrid. Diesel er der ikke noget af.

Cupra Formentor er en sportslig, mellemstor crossover.
Nyt om biler

Cupra er klar til at gå i udbrud. Det spanske luksusmærke skiller sig nu – to år efter grundlæggelsen - ud fra modermærket Seat ved at lancere sin første helt selvstændige model, en crossover kaldet Formentor.

Det er en heftig sag. Både når det gælder motorydelse og design.

Det er en heftig sag. Både når det gælder motorydelse og design.

Benzin eller hybrid

Kunderne kan vælge mellem en 310 hestes 2.0 benzinmotor med firehjulstræk og en plugin-hybrid med samlet 245 hk. Begge har automatgear (DSG).

Hybriden har en 1.4-benzinmotor med 150 hk og en 115 hk-elmotor (85 kW). Strømmen gemmes i et batteri med brutto 13 kWh. Rækkevidden på el alene er ca. 50 km.

Se mere: Cupra Ateca - kører mod strømmen

Opladningshybriden er den kraftige udgave af to, som bl.a. også tilbydes i den nye Skoda Octavia.

Formentor har bagfra elementer af både hatchback og coupé. Bagenden bliver understreget af LED-lys fra baglygte til baglygte.
Formentor har bagfra elementer af både hatchback og coupé. Bagenden bliver understreget af LED-lys fra baglygte til baglygte. Det er ikke obligatorisk at få de kobberfarvede fælge!

Formentor ligger i længde mellem Seat Ateca og Tarraco. Længden er 4,45 m. Også akselafstanden ligger imellem de to søskende, dog med 2,68 m tættest på Ateca.

Bagagerummet er fornuftigt med 450 liter.

Opkaldt efter Mallorca-klippe

Formentor har fået sit navn efter Cap de Formentor, som er spidsen på halvøen på Mallorca. Den er kendt for sine klipper, som er formet af vinden, og de har været inspiration til Formentors design.

Det tofarvede karrosseri skal ifølge Cupra minde om et robust terrængående køretøj, men har en lettere profil. 19 tommer fælge er standard.

Motors test af plugin-hybrider

Kobberfarvet

Både ude og inde er der skruet op for effekterne, bl.a. muligheden for kobberfarvede fælge. I kabinen er der detaljer i kobber og børstet aluminium. Sportssæderne kan fås med petroleumsblåt læder.

Formentors startknap er placeret på rattet sammen med knappen for valg af køreindstilling. Skærmen i midten er på 12 tommer.
Formentors startknap er placeret på rattet sammen med knappen for valg af køreindstilling. Skærmen i midten er på 12 tommer.

Instrumenthuset er digitalt og skærmen i midten er helt oppe på 12 tommer. Sikkerhedsudstyr og andre tekniske løsninger svarer til de, der netop er lanceret i VW Golf, Skoda Octavia og Seat Leon.

Cupra Formentor når til Danmark sidst på året.