Cupra er klar til at gå i udbrud. Det spanske luksusmærke skiller sig nu – to år efter grundlæggelsen - ud fra modermærket Seat ved at lancere sin første helt selvstændige model, en crossover kaldet Formentor.
Det er en heftig sag. Både når det gælder motorydelse og design.
Det er en heftig sag. Både når det gælder motorydelse og design.
Benzin eller hybrid
Kunderne kan vælge mellem en 310 hestes 2.0 benzinmotor med firehjulstræk og en plugin-hybrid med samlet 245 hk. Begge har automatgear (DSG).
Hybriden har en 1.4-benzinmotor med 150 hk og en 115 hk-elmotor (85 kW). Strømmen gemmes i et batteri med brutto 13 kWh. Rækkevidden på el alene er ca. 50 km.
Se mere: Cupra Ateca - kører mod strømmen
Opladningshybriden er den kraftige udgave af to, som bl.a. også tilbydes i den nye Skoda Octavia.
Formentor ligger i længde mellem Seat Ateca og Tarraco. Længden er 4,45 m. Også akselafstanden ligger imellem de to søskende, dog med 2,68 m tættest på Ateca.
Bagagerummet er fornuftigt med 450 liter.
Opkaldt efter Mallorca-klippe
Formentor har fået sit navn efter Cap de Formentor, som er spidsen på halvøen på Mallorca. Den er kendt for sine klipper, som er formet af vinden, og de har været inspiration til Formentors design.
Det tofarvede karrosseri skal ifølge Cupra minde om et robust terrængående køretøj, men har en lettere profil. 19 tommer fælge er standard.
Motors test af plugin-hybrider
Kobberfarvet
Både ude og inde er der skruet op for effekterne, bl.a. muligheden for kobberfarvede fælge. I kabinen er der detaljer i kobber og børstet aluminium. Sportssæderne kan fås med petroleumsblåt læder.
Instrumenthuset er digitalt og skærmen i midten er helt oppe på 12 tommer. Sikkerhedsudstyr og andre tekniske løsninger svarer til de, der netop er lanceret i VW Golf, Skoda Octavia og Seat Leon.
Cupra Formentor når til Danmark sidst på året.