Ikke siden Citroën C6 udgik i 2012 – efter meget sløje salgstal – har der været en stor fransk sedan i luksusklassen.
Men nu gør PSA-gruppens luksusmærke DS et nyt forsøg.
DS 9 bliver den tredje, helt selvstændige DS-model i Europa efter DS 3 Crossback og DS 7 Crossback. DS 9 hedder den næsten fem meter lange, lave bil, der nok ligner en fastback, men har et konventionelt karrosseri med separat bagagerum.
Se mere: DS 3 Crossback - med på e-moden
De første DS-modeller i moderne tid var modificerede Citroën-modeller.
Bygges i Kina
Luksusbilen, der skal fremstilles i Kina og kommer til salg i Europa sidst på året, kan også ses som en mental efterfølger til den originale DS fra 1955. En detalje herfra går i øvrigt igen: Den bageste rudekant har en høj kant, hvor baglys er integreret.
DS 9 virker dog, bedømt ud fra billeder, ret konservativ i sit udvendige design, bortset fra en udstrakt brug af krom, inkl. den langsgående stribe midt på motorhjelmen.
Se mere: DS 7 Crossback - haute couture på hjul
Strakt Peugeot 508
Teknisk er DS 9 baseret på koncernens store EMP2-platform, men i en stærkt strakt udgave. 2,90 meter er der mellem for- og baghjul – ti cm mere end en Peugeot 508 og fem cm mere end den lange, kinesiske udgave af 508.
Den slags strækkeri giver rigtig god plads på bagsædet.
Med en længde på 4,93 meter placerer DS 9 sig i størrelse omtrent som en Mercedes-Benz E-klasse.
Tre plugin-hybrider
Med DS 9 satser mærket først og fremmest på plugin-hybrid. Tre varianter vil DS tilbyde: 225 hk, 250 hk med længere rækkevidde og 360 hk med firehjulstræk. Desuden kommer der en version med 225 hk-benzinmotor.
DS siger ikke noget om strøm-rækkevidderne for plugin-hybriderne.
Vild konceptbil med 680 hk
Samtidig med premieren på DS 9 viser DS en konceptbil, Aero Sport Lounge.
I konceptform er den fem meter lang, men en mulig produktionsmodel bliver nok mindre og kan blive konkurrent til bl.a. BMW 3-serie og Volvo XC60.
Aero Sport lounge er en ren elbil med 500 kW-motor (680 hk) og en 0-100-tid på svimlende 2,8 sekunder. Batteriet er i kæmpestørrelse med 110 kWh. Det skulle trække til 650 km kørsel.
Både DS 9 og Aero Sport Lounge var blandt de nyheder, der skulle have været vist på Genève-udstillingen først i marts.