Den fine franskmand bliver stor i slaget

DS Automobiles forsøger sig med en sedan i den absolutte luksusklasse. Det sker med DS 9, der kan ses som en efterfølger for Citroën C6 – og den originale DS fra 1955. DS viser også forløber for en luksus-SUV.

DS 9 er en kommende fransk limousine.
Nyt om biler

Ikke siden Citroën C6 udgik i 2012 – efter meget sløje salgstal – har der været en stor fransk sedan i luksusklassen.

Men nu gør PSA-gruppens luksusmærke DS et nyt forsøg.

DS 9 bliver den tredje, helt selvstændige DS-model i Europa efter DS 3 Crossback og DS 7 Crossback. DS 9 hedder den næsten fem meter lange, lave bil, der nok ligner en fastback, men har et konventionelt karrosseri med separat bagagerum.

Se mere: DS 3 Crossback - med på e-moden

DS 9 er en knap fem meter lang sedan.
DS 9 er en knap fem meter lang sedan. Bemærk de små lygter øverst i rudekanten.

De første DS-modeller i moderne tid var modificerede Citroën-modeller.

Bygges i Kina

Luksusbilen, der skal fremstilles i Kina og kommer til salg i Europa sidst på året, kan også ses som en mental efterfølger til den originale DS fra 1955. En detalje herfra går i øvrigt igen: Den bageste rudekant har en høj kant, hvor baglys er integreret.

DS 9 virker dog, bedømt ud fra billeder, ret konservativ i sit udvendige design, bortset fra en udstrakt brug af krom, inkl. den langsgående stribe midt på motorhjelmen.

Se mere: DS 7 Crossback - haute couture på hjul

Strakt Peugeot 508

Teknisk er DS 9 baseret på koncernens store EMP2-platform, men i en stærkt strakt udgave. 2,90 meter er der mellem for- og baghjul – ti cm mere end en Peugeot 508 og fem cm mere end den lange, kinesiske udgave af 508.

Den slags strækkeri giver rigtig god plads på bagsædet.

Det er særligt i kabinen, at DS-modeller skiller sig ud.
Det er særligt i kabinen, at DS-modeller skiller sig ud. Blandt særligt udstyr er nattesyn og et system, der aflæser vejens overflade og tilpasser affjedringen efter den.

Med en længde på 4,93 meter placerer DS 9 sig i størrelse omtrent som en Mercedes-Benz E-klasse.

Ny bil? Spørg FDM

Tre plugin-hybrider

Med DS 9 satser mærket først og fremmest på plugin-hybrid. Tre varianter vil DS tilbyde: 225 hk, 250 hk med længere rækkevidde og 360 hk med firehjulstræk. Desuden kommer der en version med 225 hk-benzinmotor.

DS siger ikke noget om strøm-rækkevidderne for plugin-hybriderne.

DS Aero Sport Lounge er en stor SUV/crossover.
DS Aero Sport Lounge er en stor SUV/crossover. Den er eldrevet har har 680 hk.

Vild konceptbil med 680 hk

Samtidig med premieren på DS 9 viser DS en konceptbil, Aero Sport Lounge.

I konceptform er den fem meter lang, men en mulig produktionsmodel bliver nok mindre og kan blive konkurrent til bl.a. BMW 3-serie og Volvo XC60.

Aero Sport Lounge er en konceptbil, og det er uklart, om den varsler en bestemt model.
Aero Sport Lounge er en konceptbil, og det er uklart, om den varsler en bestemt model. I givet fald ville det give mening, at den blev til en en SUV ét nummer større end DS 7 Sportback.

Aero Sport lounge er en ren elbil med 500 kW-motor (680 hk) og en 0-100-tid på svimlende 2,8 sekunder. Batteriet er i kæmpestørrelse med 110 kWh. Det skulle trække til 650 km kørsel.

Både DS 9 og Aero Sport Lounge var blandt de nyheder, der skulle have været vist på Genève-udstillingen først i marts.