DS 3 Crossback - med på e-moden

Den nye DS 3 Crossback E-tense kombinerer på sjælden vis luksuriøs indretning, avanceret teknik med den moderne elbil.

DS 3 Crossback E-tense set forfra
Forpremiere

Motor mener

DS har på fin vis formået at genskabe sit image som et fransk luksusbrand. Med introduktionen af elbilen E-tense placerer DS 3 Crossback sig dermed som en grøn, fransk luksusbil i miniklassen.

TANNISBY DS har i den grad forstået at skabe en særlig ramme for både mærket og mærkets modeller, som ganske vist stammer fra Citroën- og Peugeot-familien, men som alligevel fremstår med egne ambitioner om at være bilverdenen „haute couture“.

Den nye DS 3 Crossback er derfor en bil, der skal opleves i levende live, så man kan fornemme, at den vil noget helt andet end de fleste andre bilmodeller.

Læs også: Motors prøvekørsel af Peugeot e-208 - elektrisk folkebil

Det er et halvt års tid siden, at DS 3 Crossback dukkede op i benzin- og dieseludgaver, men nu er den meget interessante el-udgave af bilen klar. Her hedder den E-tense, og den deler hele vejen igennem teknik med el-udgaven af Peugeot 208.

Det vil sige, at bilen har en elmotor med 136 hk, der trækker på forhjulene, og som får strøm fra et batteri på 50 kWh. Det giver en rækkevidde på hele 320 km efter den nye WLTP-norm, og det er flot.

DS 3 elbil kabine
Førerpladsen er flot udformet med knapper og mønstre med de typiske DS-rhomber. Den store skærm er kun standard på de bedst udstyrede versioner.

Hurtig at lade op

Køredynamisk imponerer el-udgaven, og man fornemmer, at bilen også på dette punkt lægger sig på et niveau, der kildrer. Særligt er det lave støjniveau bemærkelsesværdigt.

I lighed med mange andre elbiler er accelerationen imponerende, og med to niveauer for motorbremsning kan man vælge, at bilen skal motorbremse kraftigt, og dermed generere en hel del strøm, hver gang man slipper speederen.

Læs også: Motors test af DS 3 - excentrisk egobil

DS 3 Crossback E-tense kan lades op på vejen med op til 100 kW via en lynlader, og det giver op til 9 km ekstra rækkevidde pr. minut. På en halv time er batteriet ladet op fra nul til 80 procent.

Hjemme kan bilen lades op fra en ladeboks med tre faser á 16 Ampere, hvilket modsvarer en effekt på 11 kW. Det gør det muligt at lade bilen helt op på ca. fem timer.

Vi kender endnu ikke prisen, men gætter på et niveau lidt over 300.000 kroner, og det er bestemt attraktivt, så længe elbilerne er fritaget for afgift herhjemme.

DS 3 Crossback E-tense bagfra

DS 3 Crossback

El
300.000 kr.
  • Støjsvag
  • Letkørt
  • Rækkevidde
  • Bagsædeplads
  • Ingen påhængsvægt
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.500 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    350 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Officiel rækkevidde
    340 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:412 cm B:179 cm H:153 cm

Sikkerhed

2019
Luk