Billyst stadig hæmmet af virus

Langt færre end normalt køber eller leaser ny bil. Det danske bilsalg er faldet 40 procent i coronatiden. Det er dog især virksomheder, der holder igen.

Der har været stille de seneste tre måneder hos landets bilforhandlere.
Nyt om biler

Det kniber gevaldigt med lysten til at binde sig til en fabriksny bil. Coronakrisen har nu på tredje måned taget hårdt på det danske bilsalg.

I maj dykkede nybilsalget 40 procent, og også i de tre coronamåneder marts-maj er antallet af nyregistreringer faldet 40 procent. 36.800 nye personbiler fik plader på i de tre forårsmåneder.

De grønne biler klarer sig bedre. Elbilsalget er steget 32 pct. i perioden sammenlignet med forårsmånederne 2019, men i maj alene er der tale om en nedgang på 11 pct.

Se mere: Bilsalg dykker - og det bliver værre

Plugin-hybrider boomer

Salget af plugin-hybrider boomer med en fremgang på 133 pct. i de tre samme måneder og næsten 200 procent i maj.

Efter de første fem måneder af året udgør rene elbiler 4,1 pct. af nybilsalget og de opladelige hybridbiler 4,5 pct.

Citroën C3, der ser ud til at være nærmest konstant på tilbud, blev den mest populære bil i maj – stærkt forfulgt af Renault Clio og VW Polo.

Tre mikroer er også med på top 20-listen, og de helt små biler klarer sig bedst i de sløje tider. Mikroklassen går tre procentpoint frem i markedsandel. Det afspejler, at det langt overvejende er virksomheder, der har stoppet nyindkøb, mens private stadig køber ny bil i vidt omfang.

Brug FDM slutseddel

Top 20 personbiler maj
1 Citroën C3 387
2 Renault Clio 366
3 VW Polo 353
4 Citroën C1 324
5 Peugeot 208 315
6 Nissan Qashqai 282
7 Skoda Octavia 272
8 VW T-Cross 224
9 Kia Ceed 214
9 Toyota Aygo 214
11 VW Golf 208
12 VW Passat 206
13 Toyota Yaris 198
14 Skoda Fabia 189
15 Renault Captur 182
16 Peugeot 108 180
17 Mercedes-Benz A-klasse 170
18 Opel Corsa 159
19 Hyundai i20 154
20 Peugeot 2008 150
Kilde: De Danske Bilimportører