Det kniber gevaldigt med lysten til at binde sig til en fabriksny bil. Coronakrisen har nu på tredje måned taget hårdt på det danske bilsalg.
I maj dykkede nybilsalget 40 procent, og også i de tre coronamåneder marts-maj er antallet af nyregistreringer faldet 40 procent. 36.800 nye personbiler fik plader på i de tre forårsmåneder.
De grønne biler klarer sig bedre. Elbilsalget er steget 32 pct. i perioden sammenlignet med forårsmånederne 2019, men i maj alene er der tale om en nedgang på 11 pct.
Se mere: Bilsalg dykker - og det bliver værre
Plugin-hybrider boomer
Salget af plugin-hybrider boomer med en fremgang på 133 pct. i de tre samme måneder og næsten 200 procent i maj.
Efter de første fem måneder af året udgør rene elbiler 4,1 pct. af nybilsalget og de opladelige hybridbiler 4,5 pct.
Citroën C3, der ser ud til at være nærmest konstant på tilbud, blev den mest populære bil i maj – stærkt forfulgt af Renault Clio og VW Polo.
Tre mikroer er også med på top 20-listen, og de helt små biler klarer sig bedst i de sløje tider. Mikroklassen går tre procentpoint frem i markedsandel. Det afspejler, at det langt overvejende er virksomheder, der har stoppet nyindkøb, mens private stadig køber ny bil i vidt omfang.
Top 20 personbiler maj | ||
1 | Citroën C3 | 387 |
2 | Renault Clio | 366 |
3 | VW Polo | 353 |
4 | Citroën C1 | 324 |
5 | Peugeot 208 | 315 |
6 | Nissan Qashqai | 282 |
7 | Skoda Octavia | 272 |
8 | VW T-Cross | 224 |
9 | Kia Ceed | 214 |
9 | Toyota Aygo | 214 |
11 | VW Golf | 208 |
12 | VW Passat | 206 |
13 | Toyota Yaris | 198 |
14 | Skoda Fabia | 189 |
15 | Renault Captur | 182 |
16 | Peugeot 108 | 180 |
17 | Mercedes-Benz A-klasse | 170 |
18 | Opel Corsa | 159 |
19 | Hyundai i20 | 154 |
20 | Peugeot 2008 | 150 |
Kilde: De Danske Bilimportører |