Trængsel: VW får endnu en crossover

En tredje mini-SUV er på vej fra VW. Den debuterer nu i Sydamerika og kommer til Europa om lidt over et år. Men hvorfor i alverden vil VW have tre mini-SUVer i samme størrelse?

VW Nivus er nyeste model fra VW. Den lanceres nu i Sydamerika.
Nyt om biler

VW kan slet ikke få nok af crossovers. T-Cross og T-Roc, nu også som cabriolet, befolker allerede den lille SUV-klasse. Men der kommer en mere.

Bilen her lanceres nu i Sydamerika under navnet Nivus, og selv om den er udviklet i Brasilien og i første omgang bygges der, kommer mini-SUV'en også til salg i Europa.

Det sker i anden halvdel af 2021, hvor bilerne vil rulle ud fra en Volkswagen-fabrik et sted i Europa.

Se mere: VW T-Cross - SUV til pendlere

Nivus er inden for få cm på størrelse med både T-Cross og T-Roc. Teknisk basis er fra Golf, muligvis i den gamle generation.
Nivus er inden for få cm på størrelse med både T-Cross og T-Roc. Teknisk basis er fra Golf, muligvis i den gamle generation.

Nivus er som T-Roc bygget på Golf-platformen MQB, er fire cm længere og har en akselafstand, der er tre cm kortere.

Dermed er Nivus reelt på størrelse med både T-Roc og T-Cross.

Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Nivus adskiller sig fra T-Cross og T-Roc ved at have et mere coupéagtigt bagparti.
Nivus adskiller sig fra T-Cross og T-Roc ved at have et mere coupéagtigt bagparti.

Coupé-SUV

Nivus har en slags copupé-SUV design, men det har T-Roc til dels også, så det er uklart, hvad formålet med Nivus er. Den danske importør har således ikke hørt noget om, hvordan den prissættes i forhold til T-Cross og T-Roc.

Sikkert virker det dog, at bilen ikke skal hedde Nivus i Europa, men hvad navnet bliver hos os, er yderligere en uvished.

Førerpladsen minder om nye, europæiske VW-modeller, men er knap så avanceret: Der er hverken elektronisk parkeringsbremse eller gearvælger.
Førerpladsen minder om nye, europæiske VW-modeller, men er knap så avanceret: Der er hverken elektronisk parkeringsbremse eller gearvælger.

Ny bil? Brug FDM