VW T-Cross - SUV til pendlere
Motors vurdering
VW T-Cross
- Udsyn
- Komfortabel
- Sikkerhedsudstyr
- Pris
- Klimaanlæg ikke standard
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning145 g/km
-
Effekt95 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)12,5 sek.
-
Køreklar vægt1.390 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum455 liter
-
Akselafstand255 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:411 cm B:176 cm H:158 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,45 kr./km
95 hk lyder ikke af meget i en SUV-model, men kræfterne og dieselmotoren passer overraskende godt i VW T-Cross. Men det har sin pris at komme op i de højere luftlag i en SUV.
Den er ingen raket, og den kører lidt kortere på literen end søstermodellen Polo. Desuden koster den godt 50.000 kr. mere end en tilsvarende Polo.
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er
Til gengæld får man et større bagagerum og mere benplads på bagsædet. Men SUV-fornemmelsen er altså ikke gratis.
T-Cross giver god komfort
Under testen tog vi også på en lidt længere tur, og det var overraskende, hvor god komforten var i den relativt lille T-Cross. Især fordi testbilen havde 18”-fælge på, der normalt giver en mere kontant affjedring.
Men samspillet med 1.6-liters dieselmotoren var godt. Selvom den kun yder 95 hk, byder den på et stærkt moment på 250 Nm, så der er kræfter nok til modellens kampvægt på små 1,4 ton. Automatgearet fungerer godt.
Læs også: Motors test af Mazda CX-30 - veludstyret designer-SUV
Så går man efter en lille SUV, og kører man langt, er T-Cross et godt bud på en pendler-SUV. Som i de andre T-Cross-varianter har man stor glæde af den rummelige kabine og muligheden for at længdeforskyde bagsædet.
Det betyder, at man kan udvide bagagerummet til mere end de 455 liter, som der som minimum er til rådighed. Benpladsen på bagsædet er imponerende bilstørrelsen taget i betragtning.
Life-versionen mangler lidt udstyr
T-Cross starter ved 200.000 kr., men med automatgear, dieselmotor og Life-udstyr stiger prisen til 270.000 kr., og så savner man DK-pakken med bl.a. klimaanlæg, regnsensor og bakkamera. Apple CarPlay/Android Auto er også et tilkøb.
Læs også: Motors test af Nissan Qashqai - nu med ProPilot
Til gengæld er sikkerhedsudstyr som nødbremse, der spotter cykler og fodgængere, blindvinkelalarm og en alarm for tværgående trafik bag bilen standard i alle modeller. Fedt, at der er styr på sikkerheden.
Dertil kommer, at en velfungerende adaptiv fartpilot også er standard i alle modeller. Den spiller særdeles godt sammen med automatgearet.
Orange med orange på
Testbilen var udstyret med en orange designpakke, og den passer især godt til den orange karrosserifarve og får bilen til at skille sig ud i gadebilledet.
Udvendigt ses det på de orange fælge og sidespejle, og indvendigt får man flere orangefarvede paneler samt et lysere design på stofsæderne. Designpakken koster godt 10.000 kr., men løfter også oplevelsen af bilen.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er
Generelt skal man acceptere, at der skal sættes en del krydser, før oplevelsen af T-Cross bliver optimal. Men så får man også en af klassens bedste modeller.