Den flyvende bil på vej i luften

En ægte blanding af bil og fly er snart realitet for de, der gerne vil hoppe bilkøerne over. Hollandske PAL-V har netop fået typegodkendt sin Liberty – til kørsel på offentlig vej. Nu forestår den krævende opgave at få luftdygtighedsbevis.

PAL-V Liberty må nu køre. Om to år må den formentlig også flyve.
Nyt om biler

Det kan lyde som noget fra en 1960’er tegneserie, men den er god nok.

Hollandske PAL-V er tæt på at have en rigtig, flyvende bil klar. Ikke en drone, men et køretøj/fartøj som kan køre i almindelig vejtrafik – og folde sine vinger ud, styre op mod himlen og flyve hen over motorvejens trafikpropper.

Projektet har været i gang siden 2009, og nu er PAL-V Liberty nået så langt, at køretøjet har fået alle godkendelser til at køre i almindelig trafik. Dermed kan man møde det særegne køretøj på Europas veje.

PAL-V's Liberty er en ægte flyvende bil. Den kan på fem-ti minutter forvandles fra bil til fly eller omvendt.
PAL-V's Liberty er en ægte flyvende bil. Den kan på fem-ti minutter forvandles fra bil til fly eller omvendt. Foto: PAL-V

Nu gælder det om at få de endnu mere krævende tilladelser til at måtte flyve. Det kræver mange testtimer i luften og et enormt papirarbejde, men PAL-V forventer at kunne få Liberty godkendt af det europæiske luftagentur, EASA, i løbet af 2022. Straks derefter kan udleveringen til kunder begynde.

Se mere: Audi og Aston Martin: ready for take-off!

3 mio. kr. - plus afgifter

Man skal regne med et give omkring tre mio. kr. for en Liberty – plus dansk registreringsafgift. Men der er også udgift til en pilotlicens og høje driftsomkostninger. Kravene til servicering af luftfartøjer er høje.

Liberty har nu nået én vigtig milepæl. Den har fået sin typegodkendelse, så den må køre på offentlig vej.
Liberty har nu nået én vigtig milepæl. Den har fået sin typegodkendelse, så den må køre på offentlig vej.

’Kørekortet’ til en Liberty hedder i Europa light aircraft pilot license (LAPL) eller private pilot license (PPL) med gyroplan-type-rating.

Den flyvende bil er nemlig teknisk set et gyroplan. Det er en slags blanding mellem helikopter og fastvingefly. Rotorbladene ligner dem fra en helikopter, men de drives ikke af en motor, men drejes rundt af fartvinden og holder på den måde fartøjet i luften. Fremdriften skabes af en propel bag på.

Liberty er et trehjulet køretøj, som tom blot vejer knap 700 kg. Bagpå sider propellen, der driver fartøjet frem i luften.
Liberty er et trehjulet køretøj, som tom blot vejer knap 700 kg. Bagpå sider propellen, der driver fartøjet frem i luften.

Der er to motorer, én til kørsel (ca. 100 hk) og én til flyvning (ca. 200 hk). Begge drives af almindelig benzin.

Når føreren/piloten har fundet et passende sted at lette, tager det fem-ti minutter at gøren bilen klar til flyvning.

Liberty skal bruge ca. 180 meter til at lette, men samlet set er kravet til startbanen, at den er 323 meter lang. Og nej, det er ikke lovligt at bruge en øde motorvej til formålet.

Følg Motor på Instagram

Førerpladsen er mere fly end bil. Der kræves da også pilotlicens for at må lette. Man skal have en PPL- eller LAPL-licens. Sådan en kræver minimum 35 flylektioner, og koster typisk 100.000 kr. og opefter.
Førerpladsen er mere fly end bil. Der kræves da også pilotlicens for at må lette. Man skal have en PPL- eller LAPL-licens. Sådan en kræver minimum 35 flylektioner, og koster typisk 100.000 kr. og opefter.

På vej er topfarten 160 km/t. og i luften 180 km/t. Den 100 liters benzintank rækker til 400-500 km flyvning.

Liberty, der har plads til to, vejer blot 664 kg tom og må veje op til 910 kg, når den letter.