Kan biler lette? Ja, muligvis. Den engang så luftige tanke er ved at blive lidt mere konkret. Både bilproducenter, flyfabrikanter og en række iværksætter-virksomheder flirter med tanken.
Blandt de sidste er hollandske Pal-V, som er langt fremme med en decideret flyvende bil, altså et fartøj, der både kan køre på vejen og flyve.
Se mere: Flyvende biler klar til start
Sportsvognsproducenten Aston Martin, et af James Bonds yndlingsmærker, er nyeste deltager i luftkapløbet. Her er det dog kun en slags fly og ikke noget, der kan køre på landjorden.
På årets store flymesse i Farnborough, Storbritanninen viser mærket sin opsigtsvækkende Volante Vision Concept, der betegnes som et studie for den nære fremtid.
Studiet kan ikke flyve, men en fungerende prototype kan dukke op om få år. Det er seriøse kræfter, der står bag. Aston Martin samarbejder med flymotorproducenten Rolls-Royce, Cranfield University og Cranfield Aerospace Solutions.
'Luftens sportsvogn'
Aston Martin kalder den flyvende Volante for luftens sportsvogn, og chefen for Aston Martin lægger ikke skjul på, at det bliver en dyr transportform – lige som mærkets biler også er.
Men den administrerende direktør, Andy Palmer, mener, at der ligesom på vejene bliver plads til både Aston Martins eksklusive tilgang og mere folkelig flyvning med f.eks. taxiselskabet Uber.
Chefen for Aston Martin lægger ikke skjul på, at det bliver en dyr transportform – lige som mærkets biler også er.
Et vigtigt formål med den flyvende Aston Martin, siger mærket, er, at mærkets kunder dermed kan springe vejenes trafikpropper over. Sådan helt bogstaveligt.
Volante Vision Concept er et trepersoners fartøj, der kan lette og lande lodret. Det drives af en el-hybrid-motor. Hverken Aston Martin eller Rolls-Royce er mere specifikke.
Det fremgår heller ikke, om det er nødvendigt med nogen form for flylicens, men den flyvende sportsvogn kan I hvert fald delvis flyve automatisk.
Se mere: Valkyrie er en vildbasse fra dødsriget
Audi og Airbus letter sammen
Audi er også på vej i luften. Og det er mere konkret.
Sammen med bl.a. Airbus er Audi gået med i et forsøg i sin hjemby med lufttaxaer. Det baserer sig på konceptet Pop Up Next, som blev vist på biludstillingen i Genève i marts.
Idéen med den ’lodrette mobilitet’ er, at en eldreven kæmpedrone kan flyve rundt og samle små biler op og løfte dem over strækninger med trængsel.
Motor mener
At de mange projekter med flyvende biler nu skyder op, skyldes flere teknologiske udviklinger: lette materialer, bedre og lettere batterier og automatiske systemer. Dertil kan lægges noget mere jordnært: mere og mere trængsel. Realistisk? Ja, nok til en vis grad. Nogen steder i verden.
Audi-Airbus-forsøget, der baserer sig på fuldt automatiske droner, vil ikke i første omgang flyve rundt med biler.
Uber: Vi er klar i 2023
Lufttaxa tror også Uber på. Og taxiselskabet er ganske konkret i sine løfter. I 2020 vil de første førerløse lufttaxier være i luften som forsøg, og i 2023 kan hvem som helst uden højdeskræk praje en Uber Air.
Om den tidsplan så holder, er en anden sag.
I hvert fald er firmaet Uber Technologies i gang med at finde byer, der vil være med i første fase.
Los Angeles og Dallas er der angiveligt aftaler med, og nu leder Uber efter en tredje by. Det skal være en med mindst to mio. indbyggere. Dubai var tidligt nævnt som den første, men af en eller anden grund er det nu åbent, hvem den tredje by bliver.
Blanding af fly og helikopter
En flyvende Uber bliver helt automatisk og eldrevet, og ifølge computerbilleder fra Uber er der tale om en blanding af en helikopter og et fastvingefly.
I modsætning til Ubers skyd først og spørg bagefter-strategi med almindelige taxier, vil Uber Air på forhånd sikre sig tilladelser fra og samarbejde med luftmyndigheder og kommuner.
Se mere: De Lorean lander igen