Fejlen fundet på Ford Kuga – og den er dyr

Omsider er der ved at være lys for enden af tunnelen for de næsten 8.000 danskere, der ejer en Ford Kuga Plugin hybrid eller venter på at få den leveret. En fejl ved batteriet er nu fundet, men udbedringen af alle biler er formentlig først gennemført om et halvt år.

Ford Kuga plugin-hybrid skal på værksted i perioden januar-april 2021 for at få udskiftet højspændingsbatteriet.
Nyt om biler

Der har ikke været megen grøn kørsel for de 4.343 danskere, der kører rundt i plugin-hybrid-udgaven af Ford Kuga. En fejl ved batteriet har medført, at Ford har måttet bede alle ejere om ikke at oplade batteriet fra elnettet.

Dermed har de måttet køre på benzin hele tiden. Af samme grund har 3.500 danskere, der har købt en Ford Kuga, men ikke fået den leveret, ikke kunnet få at vide, hvornår de kan få deres bil.

Ford har haft svært ved at lokalisere den fejl, der har skabt problemet med højspændingsbatteriet. Den gode nyhed er, at fejlen nu endelig fundet. Den dårlige nyhed: Hele batteriet skal udskiftes.

Fejl ved batteriet

Der er sket en produktionsfejl, hvorved der er skabt en forurening af batteriets celler. Det har ikke været muligt at kompensere for forureningen, og Ford er derfor nødt til at benytte den sikreste – og dyreste – løsning for bilmærket (og eventuelt for batterileverandøren): udskiftning af hele batteripakken i samtlige plugin-hybrider produceret i 2020.

Udskiftningen går tidligst i gang herhjemme omkring nytår og vil formentlig strække sig til og med april.

Se mere: Frustrerede Ford Kuga-ejere: Ladeproblem trækker ud

Det er Samsung, der leverer battericellerne til Fords batteri, som er på 14,4 kWh.

Ford kompenserer bilejerne

For de bilejere, der allerede har fået sin Kuga udleveret, har Ford bl.a. valgt at sende et benzinkort, der er påfyldt med 3.700 kr., men kun til dem, der allerede har fået bilen udleveret.

For de ejere, der endnu ikke har modtaget deres bil, vil Ford ifølge pressechef hos Ford Danmark, Lene Dahlquist, strække sig langt for at sikre, at de ikke bliver økonomisk berørt af forsinkelsen.

For eksempel vil Ford kompensere den ekstra registreringsafgift, der kommer på nye biler som følge af den planlagte stigning i registreringsafgiften pr. 1. januar 2021. Ford kalder selv tiltaget for en prissikring.

Ford vil i løbet af de næste uger invitere alle kunderne til et møde. Her vil kunden som en af flere muligheder kunne vælge at prissikre bilen, og få den leveret helt som oprindeligt aftalt, eller annullere handlen, hvis kunden måtte ønske dette.

Ford Kuga må ikke lades op fra elnettet, før opladningshybrider har fået udskiftet batteriet. Det kan vare et halvt år fra nu.
Ford Kuga må ikke lades op fra elnettet, før opladningshybriderne har fået udskiftet batteriet. Det kan vare et halvt år fra nu.

FDM: Vi holder øje med udviklingen

Det er både trist og beklageligt, når en ny bilmodel rammes af så omfattende problemer, som tilfældet har været med den nye Ford Kuga. I FDM holder afdelingschef Torben Lund Kudsk derfor ekstra godt øje med Ford-sagen.

– Vi er glade for, at Ford har taget sit ansvar på sig, men selvom Ford Danmark har været imødekommende på flere områder, ser vi stadig en risiko for, at visse kunder kan blive ramt økonomisk af den lange proces, som den lange tilbagekaldelse har strakt sig over.

– Vi vil derfor følge med i udviklingen og om nødvendigt kontakte Ford, hvis vi har medlemmer, der er blevet økonomisk ramt som følge af de tekniske problemer med bilen. Også for de bilejere, der afventer at få bilen leveret, vil vi holde øje med, at de ikke bliver ramt af f.eks. højere ejerafgifter eller lignende som følge af den forsinkede leveringsdato, siger Torben Lund Kudsk.

Nye og kommende Ford Kuga-ejere opfordres til at afvente, at deres forhandler tager kontakt til dem med henblik på at fastlægge en aftale om det videre forløb.

Kontakt FDMs rådgivning