Hyundai Kona Electric er ramt af fejl ved højspændingsbatteriet, og problemet har bredt sig til Danmark. Nogle af ejerne kaldes derfor snart til service.
Batteriet i den ellers succesfulde elbil mistænkes for at kunne kortslutte og i sidste ende bryde i brand. Globalt er mindst 12 eksemplarer brændt, den første i Canada i sommeren 2019. Men om alle – eller nogen overhovedet – skyldes batteriet, er uvist.
74.000 biler på verdensplan er berørt, heraf godt 11.000 i Europa, skriver det sydkoreanske nyhedsbureau Yonhap.
Maks. 900 Kona Electric berørt i Danmark
Ifølge Hyundai Bil Import A/S kan op til 900 biler i Danmark være omfattet, men tallet kan også være væsentlig lavere. Den danske importør mangler stadig at få oplyst de VIN-numre, som er berørt i Danmark.
Der kører knap 1.500 Hyundai Kona Electric i Danmark.
Se Motors test af Hyundai Kona Electric
Fejlen ved bilerne er tilsyneladende hurtigt fikset. De berørte eksemplarer skal have en softwareopdatering. Der er altså ikke noget, der tyder på, at europæiske biler skal have cellemoduler eller hele batterier udskiftet.
Kan bruges uden risiko
Ifølge den danske importør kan bilerne bruges normalt uden risiko, indtil opdateringen har fundet sted. Bilerne vil heller ikke opleves anderledes end normalt. Der er ikke meldt om kortslutning eller brand i Kona'er i Europa.
Det er stadig ikke kommet tydeligt frem, hvad problemet grundlæggende skyldes. Leverandøren af batteriet, LG Chem, insisterer på, at der ikke er fejl i battericellerne.
Batteriproblemet omfatter tilsyneladende ikke andre elbiler fra Hyundai eller søstermærket Kia.
Se mere: Lille elbil får anhængertræk