Ikke kun én, men i alt fire priser deles ud, når Årets Bil i Danmark-titlen tilfalder årets nyskabende bilmodel.
De tre andre priser, som også tillægges stor betydning, gives for design, bilglæde og innovation. Også her er det en fagjury under Danske Motorjournalister, der står bag.
For året 2021 skete det usædvanlige, at samme bil kørte med to af de tre ærespriser. De blev delt ud således:
Årets Bil – Innovationsprisen
Æresprisen for nytænkning går til Honda e, en lille elbil med lav rækkevidde, men med højt indhold af ny teknologi og ny indretning.
- Honda e er utvivlsomt årets mest charmerende bil med et befriende nytænkt interiør, der blander nostalgi med stort rat og hyggelige sæder med førende teknologi i instrumentbord og maskinrum, hedder det i den officielle begrundelse.
Honda e vandt foran Land Rover Defender. De øvrige kandidater var Volkswagens trafikassistent, Mercedes-Benz’ kompakte plugin-hybrider og VW ID.3.
Se mere: Her er Årets Bil i Danmark 2021
Årets Bil - Designprisen
Årets bedste bildesign er ifølge juryen den særdeles eksklusive Ferrari Roma.
- Ferrari vender med Roma tilbage til elegant og simpelt design som i 1960'erne, men med moderne teknologi, lyder motivationen.
Ferrari Roma vandt med et mulehår foran Mazda MX-30. De øvrige kandidater i designkategorien var VW ID.3 og Peugeot 2008.
Årets Bil - Bilglædeprisen
Elbilen Honda e vinder også i kategorien Bilglæde. Her lyder begrundelsen i al sin enkelthed:
- Honda e bliver man i godt humør af at køre i, og det har verden brug for i 2021.
Se mere: Honda e - elektrisk skærmtrold
Den lille Honda var også i selve finalen om at blive Årets Bil i Danmark. Her blev den nr. seks ud af syv.
Honda e vinder foran BMW 4-serie. De øvrige kandidater var Cupra Formentor og Toyota Yaris Hybrid.