Motor mener
Hvis man ikke går efter at få mest bil for pengene, er den nye elbil fra Honda et sjovt alternativ. Men hverken rækkevidde eller lademuligheder imponerer.
VALENCIA Der er hele seks skærme placeret foran føreren i den nye elbil fra Honda, der kort og godt hedder ’e’.
Lige foran rattet sidder en 8,8”-skærm, der viser hastighed og andre informationer til brug for kørslen. Til højre for den er hele to skærme på hver 12,3” placeret ved siden af hinanden. Her kan man f.eks. have navigationsanlægget kørende på den ene og trådløst Apple CarPlay på den anden, og fra en knap kan man let bytte rundt på indholdet af de to skærme.
Læs også: Motors første tur i VW e-Up - smart og billig elbil
Yderst i begge sider er en 6”-skærm placeret som et elektronisk sidespejl, der viser et billede fra et kamera på siden af bilen. Sjette skærm er at finde i det indvendige bakspejl, der viser billedet fra et kamera, der er placeret over bagruden, og som ser bagud.
For den teknik-interesserede er det nærmest Mekka, man er kommet til, mens andre nok vil løbe skrigende bort med udsigten til alle de menuer og funktioner, man skal sætte sig ind i, og som kan forstyrre under kørslen. De fleste ved nok, hvilken kategori de selv befinder sig i.
Moderne bybil med klassiske linjer
Honda e er en elbil med baghjulstræk, et 35 kWh batteri, der er placeret under gulvet, og en motor, der yder op til 154 hk.
Det giver en teoretisk rækkevidde på 222 km, men under vores første tur i bilen kunne vi se, at dette tal let kan blive markant lavere. Regn ikke med mere end 150-200 km – og i nogle tilfælde endda noget lavere. En egentlig test må vente, til bilen er i Danmark.
Læs også: Motors test af Smart EQ Fortwo - Danmarks sjoveste elbil
VIDEO: Se den nye Honda e
Bilens udvendige linjer er ganske betagende, og Honda e er uden tvivl en bil, man lægger mærke til. De runde forlygter sender tankerne i retning af den første generation af Honda Civic fra 1972, og i det hele taget er der gjort meget for at skabe et nærmest ikonisk design.
Der er fire sidedøre, men der er ret begrænset plads ved bagsædet, hvor kun to børn får plads. Bagagerummet rummer 171 liter, hvilket svarer til en mindre kuffert og en taske. For nogle er det alt for lidt, mens andre aldrig vil opleve begrænsningen, men en egentlig familiebil er den tydeligvis ikke.
Dyr bil med masser af udstyr
Bilen kommer i to udgaver, hvor den billige til 277.100 kr. har en elmotor med 136 hk og et lidt lavere udstyrsniveau end topudgaven med 153 hk til 300.000 kr.
Begge har dog skærmene, en adaptiv fartpilot, masser af sikkerhedsudstyr og kameraer over det hele. Forskellen omfatter primært andre højttalere, varme i rat og forrude, et automatisk parkeringssystem samt skærmen ved det indvendige bakspejl.
Læs også: Motors store test af alle elbil på markedet i 2019
Vi kørte bilen på både motorvej og i byen og bemærkede en ret komfortabel affjedring og en dejlig lille venderadius. Honda e er rimelig hurtig, men på ingen måde hysterisk, og en sensor reducerer motorkraften, hvis man kører tæt på forhindringer. Det kan være med til at nedsætte risikoen for parkeringsskader, som elbiler ellers er kendt for at lave en del af.
De elektroniske sidespejle er lette at vænne sig til takket være den fornuftige placering af skærmen i begge sider. I det hele taget virker Honda e ret letkørt og fremstår fint som den bybil, den er tænkt som. En oplevelse der ikke mindst understreges, når man kører med bilen i den særlige „one-pedal-drive“-modus, hvor bilens elmotor nedbremser bilen, når man slipper speederen.
Honda e kan almindeligvis kun lades med 3,7 kW i Danmark, og det er ikke godt nok.
I lighed med alle andre elbiler er Honda e forsynet med et fast gear, der opleves som om, man kører med automatgear.
Honda har i øvrigt udviklet en app, hvorfra man kan kommunikere med bilen. Her kan man fjernstyre bilens varmepumpe, så bilen enten er forvarmet eller nedkølet før køreturen, og man kan også se ladestatus og bilens position med mere.
Ladetiden er bekymrende
For mange bilister er den relativt korte rækkevidde på et par hundrede kilometer måske ikke det store problem, hvis blot man kan lade den hurtigt op igen.
Honda siger, at man kan lade bilen op til 80 procent på en halv time ved en hurtiglader, hvor bilen kan modtage op til 50 kW. Det skal nok passe, for da vi kørte bilen helt flad under vores test af bilen, skulle den bruge lige over en time, før den var ladet helt op.
Overvejer du elbil? Læs FDMs store tema om livet med elbil
Hjemme kan man lade ved hjælp af den medfølgende lader, hvis man har et installatør-godkendt 230 Volt-strømudtag med en egen sikring på mindst 10 A. Det tager i så fald 18 timer at få batteriet i topform.
Vælger man i stedet at få installeret en ladeboks, skal bilen stadig bruge otte-ni timer, idet den kun kan trække strøm fra én fase. På den måde er den ikke på niveau med andre nye elbiler, der synes at have fundet en standard, hvor man kan lade dem op med en tre-faset lader på 11 kW. Honda e kan almindeligvis kun lades med 3,7 kW i Danmark, og det er ikke godt nok.
Den nye Honda-elbil kommer til Danmark til juni, og i følge den danske importør kan de levere lige så mange biler, der er behov for. Selv forventer de at sælge 500 i 2020.