Norges utrolige elbil-salg

Bilkøberne i Norge vælger helt andre biler end danskere og andre europæere. Halvdelen af nye biler er rent elektriske, så hitlisten med de mest solgte biler ser helt uforståelige ud for en dansker. Se listen her.

Elbiler har kronede dage i Norge. Også de dyre.
Nyt om biler

Norge har levet i en elbil-rus i adskillige år, og det giver sig i stigende grad udtryk i nogle salgstal, der er helt, helt anderledes end de danske.

På den norske hitliste er der udelukkende elbiler eller plugin-hybrider blandt de ti bedst sælgende biler. Først på plads 12 finder man en nogenlunde konventionel bil i form af Toyota Corolla – som hybrid, forstås.

Efter årets første 11 måneder udgør rene batteribiler 52 procent af nybilsalget, mens opladningshybrider står for andre 20 procent. Benzinbiler inklusive almindelige hybrider udgør 19 procent, mens der er 10 procent tilbage til diesel.

Mest populære bil: Audi E-Tron

Årets mest solgte bil i Norge er – suverænt – den dyre Audi E-Tron. I Danmark, hvor den endda er afgiftslettet i forhold til konventionelle biler, koster den fra 650.000 kr. I Norge fås for 420.000 d.kr. i billigste udgave.

Audi E-Tron er i 2020 Norges suverænt mest solgte bil.
Audi E-Tron er i 2020 Norges suverænt mest solgte bil.

På en andenplads finder vi VW ID.3, på trods af at elbilen først blev introduceret i september. VW Golf er derimod gået en del tilbage fra i fjor. Stort set alle Golf solgt i Norge er helt elektriske eller plugin-hybrider.

Se Motors test af Audi E-tron

På sjettepladsen er Toyota RAV4, som er stormet frem, siden en plugin-hybrid blev lanceret i sensommeren.

Tesla Model 3 styrtdykker

Den japanske SUV sælger nu bedre end Tesla Model 3, som må se sit salg rasle ned. Model 3’s indregistreringer er dykket 75 procent i år. Det var en udvikling, der begyndte sidste efterår.

Det er også interessant at den kinesiske MG ZS er solgt i over 3.000 eksemplarer i år.

Se Motors første indtryk af Polestar 2

Nordmændenes appetit for det seneste nye i elbiler ses også på, at der allerede kører flere end 2.000 af den helt nye Polestar 2. Den svensk-kinesiske elbil er i øvrigt kåret som årets bil 2021 i Norge.

Elbiler totalt fri for afgifter

Elbiler er i Norge stærkt favoriseret. De betaler ikke registreringsafgift (som er høj i Norge) og ikke engang moms, og de slipper for ejerafgift. Desuden slipper de gratis eller billigt på Norges mange betalingsveje, inklusive nogle færger, og de har billig parkering. Og det er stadig tilladt at køre i busbaner mange steder.

Deltag i debatten på Facebook

Norges vilde hitliste (2020)
Nr. Model Antal 2020 Ændring fra 2019
1 Audi E-tron 8.773 72%
2 VW ID.3 5.451 -
3 VW Golf 4.997 -47%
4 Hyundai Kona 4.662 47%
5 Nissan Leaf 4.529 -22%
6 Toyota RAV4 3.774 -21%
7 Tesla Model 3 3.538 -76%
8 MG ZS 3.362 -
9 Mercedes-Benz EQC 3.188 -
10 Mitsubishi Outlander 3.143 -31%
11 BMW i3 2.474 -47%
12 Toyota Corolla 2.252 6%
13 Renault Zoe 2.232 7%
14 Hyundai Ioniq 2.202 -32%
15 Toyota Yaris 2.166 -21%
16 Polestar 2 2.161 -
17 Volvo XC40 2.100 130%
18 Skoda Octavia 2.097 -22%
19 Volvo XC60 2.057 -11%
20 Toyota C-HR 2.009 -13%
  Kilde: OFV Statistikk