Polestar 2 – Ny elbil sigter efter stjernerne

Et nyt bilmærke er på vej til Danmark. Det læner sig op ad Volvo, men vil kun bygge elbiler. Motor har prøvet Polestar 2, som bliver første model herhjemme.

Polestar 2 set forfra
Forpremiere

Motor mener

Polestar 2 er yderst vellykket og demonstrerer, at elbiler sagtens kan byde på brugsværdi og komfort som i en traditionel bil. Ja, flere steder føles den endda markant bedre.

KONGENS LYNGBY Den store kinesiske Geely-koncern, der bl.a. ejer Volvo, har vokseværk og lancerer netop nu Polestar som et nyt bilmærke i store dele af Europa.

Danmark er med blandt de første lande, og det betyder, at vi allerede næste år kan byde Polestar velkommen herhjemme.

Læs også: Motors biltest af Polestar 2

Det sker i form af denne rene elbil, der slet og ret hedder 2. Polestar 2 er til at begynde med en ret hidsig elbil, der skal tage kampen op mod topudgaven af Tesla Model 3.

VIDEO: Se mere til Polestar 2

Fås fra godt 300.000 kr.

Vi har haft lejlighed til at prøve den første version af 2’eren, og det er en ret kraftig introduktionsudgave med firehjulstræk, 408 hk og et batteri, der giver en teoretisk rækkevidde på 470 km. Den er proppet med udstyr, og koster, hvad der ligner 500.000 kr. med dagens afgiftssystem.

Men når Polestar næste år er klar til at indtage Danmark, er programmet udvidet med mere spiselige versioner med blot en enkelt motor, et mindre batteri og lidt mindre udstyr. Så ventes startprisen at komme ned i nærheden af de 300.000-350.000 kr., og så begynder det at ligne noget, der kan blive en pæn succes.

Det er nemlig samme priser som VW tager for ID.3 og også lidt billigere end Tesla Model 3. Her må en egentlig sammenligning af priser og udstyr dog vente, til vi kender grundudgaven af Polestar 2 i detaljer.

Men allerede nu kan vi melde om en kabinekvalitet, der slår både VW og Tesla med flere længder.

Polestar 2 kabine
Førerpladsen har mange ligheder med den, man finder i en Volvo XC40. Men midterkonsollen er gjort en del bredere for at give plads til den store skærm i midten.

Volvo-teknik for feinschmeckere

Polestar blev oprindeligt udtænkt som en ny Volvo S40, men strategien blev ændret, inden den nåede så langt, og det betyder, at modellen i stedet blev til denne 2’er. Men det betyder også, at en stor del af bilens opbygning er hentet direkte hos Volvo XC40.

Interiøret er i store træk identisk, og selve platformen er den samme, hvilket bl.a. betyder, at sikkerhedssystemerne fra XC40 er overført til Polestar 2.

Læs også: FDMs tema om hverdagen med elbil – få svar på dine spørgsmål her

Trods fællesskabet er det dog lykkedes at gøre Polestar 2 til sin egen. Det ses f.eks. ved den store skærm i midten, der er helt ny og baseret på den samme Android-verden, som kendes fra et hav af moderne mobiltelefoner.

Det er første gang, at vi ser dette system i en bil, og det gør det muligt at downloade et hav af apps til bilen, ligesom det er Google Maps, der står for navigationsdelen.

Sammen med en nydesignet brugerflade til bilens styresystemer må vi konstatere, at Polestar 2 er bedre og mere gennemtænkt end det, man finder i en Volvo – i hvert fald når den næste år er klar med danske menuer og evnen til at forstå danske kommandoer.

Polestar 2 skærm
Skærmen i midten er oprejst og måler 11,15 tommer. Den er som noget nyt baseret på Android-styresystemet, som også kendes fra mobiltelefoner. Det gør det let at kommunikere med hele verden direkte fra bilens skærm.

Fremragende el-teknik

Køreegenskaberne i Polestar 2 er overordentlig gode. Trods bilens tyngde på et pænt stykke over to tons føles den ingenlunde tung i sine bevægelser. Den ligger sporstabilt på vejen og klarer ujævnheder på en forbløffende god måde.

Dertil kommer en acceleration, der er spontan og hidsig, og som med 4,7 sekunder til 100 km/t. kan henrykke de fleste. Men bilen kan også køres roligt, så alle kan tåle mosten. Og med standard-indstillingen kan bilen køres uden at flytte foden fra speederen. Blot man letter en smule på højre fod begynder elmotoren at nedbremse bilen, samtidig med at der dannes strøm, som føres tilbage til batteriet.

Bilen kan på den måde bremse helt op, og man kan således køre bykørsel helt uden at røre bremsen. Det er en funktion, vi ret hurtigt blev helt afhængige af. På motorvej kan man med fordel vælge en indstilling, så bilen blot triller, når man slipper speederen.

Batteriet er på 78 kWh, og det giver en teoretisk rækkevidde på 470 km. Hjemme kan den lades op med en trefaset 11 kW ladeboks, og på vejen kan den DC-oplades med op til 150 kW. Det prøvede vi, og det ser ud til at fungere i praksis. Vi fik således over 52 kWh på batteriet på bare en halv time. Der er derfor masser af muligheder for at komme videre, hvis man kører længere, end en enkelt opladning kan præstere.

Polestar 2 bagagerum
Der er tale om en femdørs hatchback, og den store bagklap giver god adgang til et bagagerum på 405 liter, hvoraf de 41 liter er at finde i et rum under gulvet.

VIDEO: Polestar 2 lader med 500 km/t

Sælges kun på nettet

Polestar er på mange måder et atypisk bilmærke, og man skal derfor ikke forvente, at der kommer traditionelle bilbutikker herhjemme. I stedet vil mærket sælge bilerne via sin hjemmeside, hvor man hurtigt kan sammensætte farver og udstyr ud fra en ret begrænset række valgmuligheder.

Bilen bygges derefter i Kina og sendes med skib til Europa, hvor den så udleveres efter en til tre måneder. Det bliver udvalgte Volvo-forhandlere, der kommer til at stå for både udlevering og servicering af bilen.

En særlig udstillingshal – Polestar Space – vil formentlig skiftevis dukke op nogle steder i landet, og her vil man både kunne se bilen og høre mere om teknikken bag. Men købet foregår stadig på nettet, og prisen kan ikke diskuteres. Det er bestemt nye tider for os bilkøbere!

Den første udgave af Polestar 2 må trække en påhængsvogn på 1.500 kg, men hvad de mindre hidsige udgaver må trække, er endnu uvist. Indtil videre er det kun i Sverige og Norge, at Polestar har fået sin skandinaviske debut, men Danmark dukker op på listen efter sommerferien 2021.

Læs også: Motors biltest af Polestar 2

Overvejer du elbil? FDM kan rådgive dig

Få rådgivning

Polestar 2 set bagfra

Polestar 2

El
500.000 kr.
  • Køreegenskaber
  • Indretning
  • Udstyr
  • Loftshøjde, bag
  • Modelprogram
  • Ukendt mærke
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    408 hk
  • Moment
    660 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.123 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    405 liter
  • Akselafstand
    274 cm
  • Officiel rækkevidde
    470 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    BatterI: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:461 cm B:180 cm H:148 cm
Luk