Danskernes lyst til at købe ny bil i 2020 trodsede samfundets månedlange nedlukning. Blot 13 procent faldt det samlede salg af personbiler i corona-året. Meget tæt på 200.000 nye personbiler fik nummerplade på i det forgange år.
Det skal ses i forhold til, at 2019 blev den største bilårgang i danmarkshistorien.
Forårets voldsomme fald blev til dels udlignet af et ekstraordinært stort bilsalg i december. Næsten 23.000 biler blev indregistreret i december – en stigning på 40 procent i forhold til julemåneden 2019.
December-salget blev ikke blot ekstraordinært stort, det var også ekstraordinært i sin sammensætning.
Elektrisk rekord: 32 pct.
2020-salget
Med ændring fra 2019
198.100 nye biler -12%
Heraf:
18.300 plugin-hybrid +370%
14.200 elbiler +158%
Aldrig er der solgt så mange elektriske biler. Rene elbiler nåede alene i december op på 3.845 indregistreringer, mens plugin-hybriderne kommer lige efter med 3.503.
Det betyder, at de to typer opladelige biler i december udgjorde 32 procent af det samlede bilsalg.
Se mere: Elbiler fredes i stor, grøn reform
- December har været helt unik af flere årsager, siger forbrugerøkonom i FDM, chefkonsulent Ilyas Dogru.
- Udsigten til afgiftsstigning betød hamstring af nogle bilmodeller, mens Ford begyndte at levere Kuga igen, og Tesla lavede sin klassiske kvartalsafslutning med næsten 1.500 indregistreringer i december, uddyber han.
Mange dyre elbiler
Men også de endnu dyrere elbiler som Audi e-Tron, Porsche Taycan og Tesla Model S blev indregistreret i usædvanlig store styktal. Særligt de dyre elbiler stod til at stige betragteligt i afgift, hvis der ikke var kommet en ny lov om bilafgifter.
Det endte i stedet med, at elbiler i mellemklassen rent faktisk er blevet billigere, mens de dyrere modeller ikke steg nær så meget som planlagt. Fra i år er det først med en udsalgspris fra 685.000 kr., at registreringsafgiften bliver rigtig mærkbar for elbiler.
16 procent er elektriske
I hele 2020 blev der solgt 14.200 elbiler og 18.300 opladningshybrider. Det svarer til godt syv procent henholdsvis godt ni procent af det samlede bilsalg. Tilsammen udgør de elektriske biler dermed over 16 procent – svarende til én ud af seks biler.
- Slutningen af året blev atypisk, men nu er der kommet ro om afgifterne. Når vi også får styr på ladeinfrastrukturen, kan vi se frem til en høj andel af elektriske biler, vurderer Ilyas Dogru.
- Indtil da forudser FDM, at også 2021 bliver et rekordår. Andelen af elbiler og plugin-hybrider forventer vi, vil udgøre over 20 procent af bilsalget.
Lille Peugeot i top
Årets mest solgte bil blev atter Peugeot 208 – tæt fulgt af søsterbilen Citroën C3 fra samme producent og importør. For Kuga blev nr. tre – og kunne have været nr. et, havde det ikke været for et stop for udlevering i september pga. fejl ved højspændingsbatteriet.
Top 20 personbiler 2020 | ||
Nr. | Model | Antal |
1 | Peugeot 208 | 6.553 |
2 | Citroën C3 | 6.141 |
3 | Ford Kuga | 5.134 |
4 | Nissan Qashqai | 4.802 |
5 | Toyota Aygo | 4.608 |
6 | Toyota Yaris | 4.487 |
7 | Tesla Model 3 | 4.277 |
8 | Citroën C1 | 3.919 |
9 | Renault Clio | 3.879 |
10 | VW Golf | 3.651 |
11 | Skoda Octavia | 3.575 |
12 | Opel Corsa | 3.553 |
13 | VW Polo | 3.536 |
14 | Renault Captur | 3.335 |
15 | BMW 3-serie | 3.214 |
16 | Peugeot 2008 | 3.007 |
17 | VW T-Roc | 2.988 |
18 | Skoda Fabia | 2.929 |
19 | Mercedes-Benz A-klasse | 2.911 |
20 | Hyundai i10 | 2.881 |
Kilde: De Danske Bilimportører | ||
Top 10 elbiler 2020 | ||
Nr. | Model | Antal |
1 | Tesla Model 3 | 4.277 |
2 | VW ID.3 | 1.722 |
3 | Hyundai Kona | 1.160 |
4 | Kia Niro | 834 |
5 | Renault Zoe | 704 |
6 | VW Golf | 625 |
7 | Nissan Leaf | 566 |
8 | Audi E-tron | 493 |
9 | VW Up | 369 |
10 | Porsche Taycan | 327 |
Top 10 plugin-hybrider 2020 | ||
Nr. | Model | Antal |
1 | Ford Kuga | 4.916 |
2 | Kia Ceed/Xceed | 1.844 |
3 | Mitsubishi Outlander | 1.386 |
4 | Peugeot 3008 | 1.111 |
5 | Kia Niro | 946 |
6 | VW Passat | 719 |
7 | VW Golf | 681 |
8 | Renault Captur | 586 |
9 | Volvo XC40 | 496 |
10 | Seat Leon | 424 |