Stor skærm? Jep, 1,40 meter

En gigantisk skærm fra dør til dør og med indbygget, kunstig intelligens bliver et af højdepunkterne i Mercedes’ elektriske limousine, EQS. Men den koster ekstra.

Mercedes-Benz præsenterede den store skærm fra EQS på CES-messen.
Nyt om biler

Skærmkapløbet er stadig i live. Og nu er det Mercedes-Benz, der er gået i udbrud.

Den rent elektriske udgave af Mercedes-Benz S-klasse, EQS, kommer med en gigantisk dør til dør-skærm. 141 cm måler den i bredden.

Den store skærm, kaldet Hyperscreen, bliver tilbudt ”auf Wunsch” i den eldrevne EQS, som lanceres til sommer.

Den 141 cm brede skærm består af flere enheder, der er sat elegant sammen. Der er sågar integreret luftdyser i skærmen.
Den 141 cm brede skærm består af flere enheder, der er sat elegant sammen. Der er sågar integreret luftdyser i skærmen.

’Visuelt imponerende’ betegner Mercedes-Benz den store skærm, og det kan der være noget om. Men mærket tilføjer, at den også er let at betjene og ivrig efter at lære. Inde bag Hyperscreen sidder Mercedes’ styresystem, MBUX, i en ny og yderst avanceret udgave. Den er så avanceret, at Mercedes kalder det for kunstig intelligens, da softwaren kan lære og tilpasse sig førerens ønsker og vaner.

Forsøger at foreslå relevante ting

MBUX-systemet viser (eller forøger i hvert fald at gøre det) af sig selv de rigtige funktioner på de rigtige tidspunkter, og systemet optimeres løbende ud fra ændringer i omgivelser og brugerens adfærd.

Se mere: Sådan kører du sikkert med skærm i bilen

De mest benyttede funktioner er navigation, radio/medie og telefon, og de er sammen med yderligere 20 funktioner – bl.a. massageprogrammer, påmindelse om fødselsdage og forslag til huskelisten – tilbydes automatisk.

Midterdelen af skærmen fungerer nogenlunde, som det kendes fra andre biler - til navigation, infotainment og klima.
Midterdelen af skærmen fungerer nogenlunde, som det kendes fra andre biler - til navigation, infotainment og klima.

Mercedes giver nogle eksempler:

• Hvis man altid ringer til den samme på vej hjem fra arbejde om torsdagen, så vil systemet automatisk foreslå at foretage samme opkald på netop denne dag og dette tidspunkt. Det sker dog kun, hvis det er den samme person, som kører bilen.

• Hvis føreren regelmæssigt benytter ’hot stone’ massage-funktionen om vinteren, vil bilen huske det og foreslå det, når temperaturen falder. Og hvis brugen ofte tænder for varmen i rat og øvrige overflader sammen med sædevarmen, vil det blive foreslået, så snart der tændes for sædevarmen.

• Bilen kan løftes for f.eks. bedre at kunne kapere stejle indkørsler eller skarpe vejbump. MBUX husker positionen, hvor brugeren benyttede funktionen, og når bilen kommer til samme sted, vil systemet foreslå at hæve bilen.

Instrumenthuset, hvis man kan kaldet det det, kan indstilles til alverdens visninger, både i stil og indhold.
Instrumenthuset, hvis man kan kaldet det det, kan indstilles til alverdens visninger, både i stil og indhold.

Den enorme skærm er i realiteten bygget sammen af flere skærme, som opleves som én, og den har et usædvanligt svunget forløb

Egen skærm til passageren

I passagersiden sidder en del-skærm, som kan betjenes individuelt. Der er syv brugerprofiler til forsædepassagerer, og hvis passagersædet er tomt, ændres denne dedikerede skærm til digital udsmykning – f.eks. med animerede stjerner.

Der meldes ikke noget om, hvilke skærme, der tilbydes på bagsædet. Det kan være ret relevant, da bilens ejer eller vigtigste person i en del tilfælde sidder her.

Mercedes-Benz præsenterede den nye skærm og den tilhørende software og hardware ved en online-udgave af den store amerikanske CES-messe, der normalt foregår i Las Vegas. Derfor kastede Mercedes også nogle af MBUX-systemets mere nørdede detaljer ud: Det har otte CPU-kerner, 24 GB RAM og 46,4 GB/s RAM-hukommelse.

Følg Motor på Instagram