Verdens første serieproducerede brintbil var Toyota Mirai fra 2014. Nu er den klar i denne anden generation, og det er egentlig misvisende at genbruge navnet, for Mirai betyder på japansk fremtid.
Men med den nye udgave er brintbilen blevet mere nutid end nogensinde, idet Mirai II skal produceres i et markant større antal end hidtil og sælges på almindelige vilkår i konkurrence med både benzin- og elbiler.
Prisen begynder ved en halv mio. kr., og det er en lidt kunstig lav pris, idet brintbiler i Danmark er fritaget for registreringsafgift, lige som elbiler til op til ca. en halv mio. kr. Der er dog tale om en væsentlig reduktion af prisen i forhold til tidligere brintbiler. Da den første Mirai kom i 2016 var prisen 600.000 kr.
650 km på en tank
Udvendigt er den nye Mirai blevet en hel del mere strømlinet og smart at se på end første generation var. Designet er næsten noget man kunne tro var italiensk, og med baghjulstræk og masser af kræfter, er der da også tænkt en høj grad af køredynamik ind i bilen.
I Mirai er der plads til så meget brint, at bilen kan køre lige over 700 km på en tankfuld, og bilen kan derefter tankes på under fem minutter fra en af de nuværende seks tankstationer i Danmark.
Se mere: Brint skal rense luften i hovedstaden
Meget udstyr
Toyota Mirai-priser
Som andre biler fås Mirai nu i flere udstyrsudgaver.
H3: 500.000 kr.
H3 Executive: 540.000 kr.
H4: 590.000 kr.
Toyota er godt klar over, at det endnu ikke er helt let at overtale bilkøbere til at køre på brint, og producenten har derfor fyldt bilen med udstyr, der skal gøre det lettere at vælge en Mirai frem for en Tesla eller en BMW.
Alle udgaver er således flot forsynet med sikkerhedsudstyr foruden en pæn mængde komfortudstyr. For 40.000 kr. ekstra får man desuden kunstlæderindtræk og nogle lidt mere avancerede LED-forlygter foruden sensorer, der holder øje med trafikken bag bilen. En topudgave til 590.000 kr. byder desuden på 20-tommer fælge, glastag og en række eksklusive detaljer i kabinen.
Kan bestilles to steder i landet
Den nye Mirai skal sælges og serviceres fra to udvalgte Toyota forhandlere i Valby og Aarhus. Her er man ifølge den danske importør klar til at udlevere et trecifret antal Mirai til såvel private som firmaer, herunder taxi-selskaber.
Det relativt høje salgstal kan lade sig gøre efter at fabrikken i Japan har skruet produktionen gevaldigt i vejret. Helt præcist, hvor stor produktionen bliver, vil Toyota ikke ud med, men man producerer i alt 30.000 brændselsceller om året, som så kan fordeles på enten kun denne Mirai eller på de brintdrevne busser og lastbiler, som Toyota også har udviklet.
Indtil i dag har Toyota solgt 11.000 Mirai primært i Japan, USA og dele af Europa. I Danmark kører der lige omkring 50. Danmark bliver et af de første lande til at introducere denne nye generation af Mirai.