En taxitur i Storkøbenhavn kan nu foregå noget anderledes og helt uden lokal forurening. Otte brintdrevne Toyota Mirai er blevet indregistreret som hyrevogne hos taxatjenesten Drivr.
Og en del flere kan være på vej.
- Jeg glæder mig over at se Danmarks første otte brinttaxier. Det kan blive til 55 i alt i år, sagde transportminister Ole Birk Olesen, da de otte biler officielt blev overdraget til Drivr.
Offentlig støtte til bilerne
Ministeren deltog, da puljer under hans ministerium kraftigt har støttet fire af bilerne, mens fire andre har fået hjælp af EU-midler. Brintbiler er i forvejen fritaget for registreringsafgift.
Toyota, som for tiden er den langt største leverandør af brintbiler, kan ikke bekræfte flere Mirai-ordrer, men informationschef Anders Tystrup siger, at firmaet sagtens kan levere bilerne. Da Mirai blev introduceret for tre år siden, var der stor knaphed på brintbilen.
Se mere: Brinten banker på Danmarks dør
Taxier kører mange km
- Det gør en stor forskel for klimaet og ikke mindst nærmiljøet. Taxier kører ofte mange kilometer i tætbefolkede områder, sagde siger direktør Tejs Laustsen Jensen fra Brintbranchen ved overdragelsen.
Drivr-selskabet siger, at en bil hos dem kører omkring 210 km på en vagt. Dermed kan brintbilen klare næsten to vagter, før den skal tankes.
Drivr, der er en app-baseret taxatjeneste, har slået sig op på primært at bruge særlig miljøvenlige biler, hybrider og nu altså også brintbiler.
En tur i en brinttaxi koster det samme som tjenestens øvrige biler. Men da Mirai kun er til fire personer, kan der højst være tre passagerer.
Det er også muligt at køre taxi i Storkøbenhavn og på Sjælland i batteridrevne elbiler. I februar indsatte Dantaxi 4×48 ti Tesla Model S.