Den kan køre over 510 km på en opladning, og den kan lades op med 800 volt, så der kan komme 100 km på batteriet på under fem minutter. Dermed har Kia fjernet nogle af de forhindringer for en succes, som mange fortsat mener, elbiler har.
Den nye Kia EV6 bliver første elbil fra Kia, der er bygget på en helt ny elbil-platform. Som udgangspunkt har bilen baghjulstræk, men den kommer også i versioner med elmotor både for og bag, hvormed den så har firehjulstræk.
Sammen med EV6 lancerer Kia sit nye logo på fronten af bilen, ligesom bilen bliver første i en serie af nye elbiler, der heder EV efterfulgt af et tal, der refererer til biltypen eller -størrelsen.
Kia EV6 kommer i første omgang i udgaver med to størrelser batterier. Det lille er på 58 kWh, mens det store rummer 77 kWh. Det giver ifølge Kia rækkevidder på hhv. 400 km 510 km.
I begge tilfælde er det i udgaverne med baghjulstræk. For de firehjulstrukne udgaver bliver rækkevidden mindsket med ca. 20 km.
Kan lynlades med 400 og 800 volt
Batteriet kan lades hjemme med 11 kW med trefaset ladeboks, mens det på farten kan lades op med op til 239 kW fra en super-lynlader. Batteriet kan lades med enten 400 eller 800 volt, og bilen indstiller sig automatisk til den tilsluttede spænding.
Med fuld ladestyrke vil man kunne lade bilen op fra 10 til 80 procent på 18 minutter, eller man kan som nævnt få 100 km rækkevidde på under fem minutter.
EV6 er en blanding mellem SUV og hatchback, og skal man sammenligne den med en anden moderne elbil, er det nok VW ID.4, der kommer tættest på den.
Vejer 1.800-2.000 kg
Bilen er 4,70 meter lang og vejer 1.800 kg i den mindste udgave, mens topudgaven lige runder to ton.
Der er plads til fem personer, og der er helt fladt gulv ved bagsædet. Bagagerummet rummer 520 liter, og fortil er der en såkaldt frunk med op til 52 liter ekstra bagageplads eller plads til ledninger og lader.
Der er tilsyneladende rigtig god plads i bilen, hvilket skyldes en enorm akselafstand på 2,90 meter.
Sammen med EV6 lancerer Kia en ny designlinje for både det udvendige og det indvendige design. Ved førerpladsen er to 12-tommer skærme bygget sammen i en svagt buet kæmpeskærm, der giver alle nødvendige oplysninger undervejs.
Kia holder fast i fysiske knapper
Modsat mange andre bilmærker har Kia valgt at fastholde drejeknapper til en stor del af betjeningen. Man har desuden lavet et knap-panel under skærmene, hvorfra man styrer klimaanlægget.
Ved tryk på en knap skifter alle delene funktion og styrer nu i stedet navigationsanlægget. Det ser umiddelbart smart ud, men kræver naturligvis en afprøvning, før dommen falder.
Der er store sæder med et hav af justeringsmuligheder, og mellem forsæderne er der en nærmest svævende midterkonsol, hvor man kan finde plads til medbragte småting.
Gearvælgeren er en drejeknap, der også er placeret mellem forsæderne.
Bilen kan leveres i en ’veganerudgave’, hvor der ikke er anvendt materialer fra dyr i bilen.
Pris formentlig lige under 400.000 kr.
Den nye EV6 har netop haft verdenspremiere, og kort efter begynder fabrikken at tage mod bestillinger fra en lang række lande via en dedikeret hjemmeside. Bilen ventes at komme til Danmark til efteråret, og priserne er endnu ikke på plads.
I lighed med andre elbiler vil den være helt fritaget for registreringsafgift, og et godt bud på en pris vil være lige under 400.000 kr. Kia EV6 kommer i tre udgaver i form af en grundmodel, en version, der hedder GT-Line og endelig i en mere ægte GT-udgave.
Må trække op til 1.600 kg
Senere ventes en endnu kraftigere version med op til 585 hestekræfter. Den vil kunne accelerere fra 0 til 100 km/t. på bare 3,5 sekunder og vil få en topfart på 260 km/t.
Fra en batteristatus på mindst 35 procent kan EV6 trække op til 1.600 kg - hvordan det med ladetilstanden så skal forstås i praksis.