Kinesisk elbil tordner opad

MG er på vej med en elektrisk SUV, som har fået en kraftig opgradering i forhold til dagens to modeller, ZS og EHS. Den nye Marvel R bliver forrygende hurtig med sine tre motorer og klarer over 400 km på en opladning. Og den må trække en rimelig stor trailer.

MG Marvel R er en mellemstor eldrevet SUV.
Nyt om biler

De er hurtige, de kinesere. Det er under et år siden, MG lancerede sin første model i Danmark, en ren elbil, og her i begyndelsen af 2021 er programmet udvidet med en større plugin-hybrid. Begge er SUV’er.

Og til sommer udvides med en ren elbil, Marvel R, som hopper en hel generation frem i teknologi og design. Desuden kommer til efteråret en elektrisk stationcar, som dog ser ud til at være med lidt ældre teknologi.

Se mere: Elektrisk stationcar om hjørnet

Den nye Marvel R er en mellemstor SUV, en smule større end VW ID.4 og lidt mindre end Tesla Model Y. MG’en kommer i flere udgaver, men topudgaven kan prale af forrygende præstationer: Ved hjælp af tre motorer (en for og to bag) klarer den 0-100 km/t. på 4,9 sekunder. Topfarten er helt oppe på 200 km/t.

Marvel R har fået et noget andet design end de to første MG-modeller i Danmark.
Marvel R har fået et noget andet design end de to første MG-modeller i Danmark. MG kommer med bilens endelige specifikationer i april.

Tre motorer og firehjulstræk

Denne udgave yder 212 kW (288 hk) og ikke mindst 665 newtonmeter, samt får en officiel rækkevidde på ’over 400 km’. En version uden frontmotor (men stadig to bag) tilbydes også, men MG opgiver ingen ydelser for denne.

MG har forbedret Marvel R på flere vigtige punkter i forhold til første generation elbiler. Den nye SUV kan lade hjemme med tre faser (11 kW) og lynlade pænt hurtigt – op til 80 procent på 30 minutter. Hvad det betyder i peak-effekt, oplyser MG ikke.

Desuden får Marvel R energibesparende varmepumpe og er godkendt til en påhængsvogn på 750 kg.

MG Marvel R er lidt større end VW ID.4 og lidt mindre end Tesla Model Y.
MG Marvel R er lidt større end VW ID.4 og lidt mindre end Tesla Model Y.

MG Marvel R er stor

Længde: 4,67 m
Bredde: 1,92 m
Højde: 1,62 m
Akselafstand: 2,80 m

Også i kabinen er der sket meget. Førerpladsen ligner næsten noget fra en Tesla med skærm, der er helt oppe på 19,4 tommer. Instrumenthuset er også helt digitalt med en skærm på de ’standardmæssige’ 12,3 tommer.

Lille bagagerum

Selv om Marvel R er ganske stor, er bagagerummet noget beskedent med sine 357 liter (ca. 1.400 liter bag bagsædet lagt ned). I udgaver uden firehjulstræk suppleres pladsen dog af en ’frunk’, et bagagerum foran med plads til 150 liter.

Førerpladsen er helt moderne og sikkerhedsudstyret tilsyneladende i top.
Førerpladsen er helt moderne og sikkerhedsudstyret tilsyneladende i top.

Desuden kan elbilen, lige som Hyundai Ioniq 5, trække strømmen ud med et såkaldt V2L-system (vehicle to load). Dermed kan man drive f.eks. en luftpumpe eller et stort musikanlæg i lang tid, lige som det er muligt at oplade et elektrisk løbehjul, en bærbar computer eller endda en anden elbil. 2,5 kW kan trækkes ud.

Den danske importør har ingen priser på nyheden, men da den lille MG ZS koster 220.000-250.000 kr., vil Marvel R formentlig begynde lidt under 300.000 kr.

Sjældent ser man en så stor skærm. 19,4 tommer er midterskærmen på.
Sjældent ser man en så stor skærm. 19,4 tommer er midterskærmen på. Instrumenthuset består af en 12,3 tommer skærm.

Marvel R er en helt ny model, som blev lanceret i Kina i efteråret 2020 under Roewe-navnet. Den er dog beslægtet med Marvel X, der stammer fra 2018.

MG er - sammen med Maxus - udset til at være det mærke, der skal bane vejen for Kinas markant største bilproducent, SAIC. MG og søstermærket Roewe er hjemme i Kina semi-premiummærker.

MG Marvel R er en helt ny model, der netop er lanceret i Kina.
MG Marvel R er en helt ny model, der netop er lanceret i Kina. Designet er også helt nyt - fronten minder noget om Lynk & Co og Porsche.

Nye elbiler i 2021 og 2022