Navnet er 6 – EV6

Kias første elbil udviklet helt fra grunden skal blot hedde EV6. Den teknologisk spændende elbil, der bliver søstermodel til Hyundai Ioniq 5, er klar til efteråret.

Kia EV6 - profilen anes på det mørke billede.
Nyt om biler

Overraskende er det ikke. Kias første dedikerede elbil får det simple, stringente og let forståelige, men også lidt blodfattige navn EV6.

Efter at Kia tidligere havde fortalt, at mærkets nye familie af elbiler alle ville begynde med ’EV’, var der kun tilbage at spekulere i, om den mellemstore crossover så blev navngivet EV4, EV5 eller EV6. Og der er altså bingo på sekstallet.

De to bogstaver, EV, henviser til den engelske forkortelse for elbiler, electric vehicle.

Baglygten bliver et markant designelement på Kia EV6.
Baglygten bliver et markant designelement på Kia EV6. De er ændret en del fra konceptbilen.

Først Hyundai, så Kia

Efter at storebror Hyundai har præsenteret Ioniq 5, er det blevet Kias tur til at fortælle om sin variant. Og i vanlig Kia-stil sker det i mange små bidder. Om ganske få uger bliver lyset tændt, så vi alle kan se bilen ordentligt – og ikke kun disse meget mørke optagelser.

’Fortælle’ er i øvrigt et stort ord i denne sammenhæng. For Kia fortæller intet nyt om bilen - ud over nogle PR-flosker om, at bilen er 'visualiseringen af både vores brand purpose og vores nye designfilosofi.’

Fronten på EV6 er noget mere traditionel end det outrerede lygtearrangement på Imagine.
Fronten på EV6 er noget mere traditionel end det outrerede lygtearrangement på Imagine.

Et stykke fra konceptbilen Imagine

De dunkle billeder bekræfter dog samtidig, at EV6 ikke afviger grundlæggende fra den to år gamle konceptbil, Imagine, men at både front og hæk, særligt lygterne, er helt anderledes.

Se mere: Kia skruer mere op for strømmen

Konceptbilen Imagine varslede for to år siden ankomsten af EV6. Nu ser vi (næsten) produktionsudgaven.
Konceptbilen Imagine varslede for to år siden ankomsten af EV6. Nu ser vi (næsten) produktionsudgaven.

Og så gentager Kia, at bilen bygges på koncernens nye E-GMP-platform. Den ser særdeles spændende ud – bl.a. med den centrale 800 volt-teknik, som giver mulighed for meget hurtig ladning.

Læs Motors nyheder