Lad mig begynde med det oplagte. Elektrisk mobilitet har vundet kapløbet.
Sådan indledte koncernchefen for Volkswagen, Herbert Diess, bilgigantens første ’Power Day’, en ny måde at sætte fokus på firmaets teknologiudvikling.
Og efter at topchefen på den måde havde erklæret forbrændingsmotoren for døende, drejede ’Power Day’ sig udelukkende om batterier, opladning og elbiler. Og der var en del nyheder iblandt, hvoraf nogle først får betydning for den enkelte bilejer om adskillige år. Men de ser ud til at lægge grunden for en markant indsats for at gøre elbiler bedre og især billigere.
Det skal ske med helt nye battericeller, som skal være ens til 80 procent af alle Volkswagens millioner af årlige biler. For nogen af typerne kan prisen (for hele batteriet) halveres på under ti år.
Lynladning skal gå lynhurtig
Et konkret løfte kom om væsentlig hurtigere ladning i en overskuelig fremtid. Med ID.4 med det store batteri som eksempel, sagde Volkswagen-gruppens teknologichef, Thomas Schmall, at det i dag kræver 25 minutters lynladning at køre 450 km. I 2025 vil den ladetid være bragt ned til 17 minutter, og på et tidspunkt mellem 2025 og 2030 kan det gøres på 12 minutter.
Den kraftige forbedring skal tilsyneladende opnås både gennem hurtigere ladning (maks. for ID.-bilerne i dag er moderate 125 kW) og gennem nye batterier med en ny type celler.
Præsentationen skulle formentlig forstås, så det er ikke er noget, ejere af de første ID.-biler vil kunne i deres bils levetid, men at det omvendt vil være muligt ved kommende ’facelifts’ af den MEB-platform, som benyttes af alle ID.-biler og tilsvarende modeller fra Audi, Skoda, Seat og Cupra.
Fem gange så mange lynladere
Det skal også være lettere at finde en ledig lynlader. Og betale for strømmen. Volkswagen annoncerede på online-konferencen flere store samarbejder med ladeoperatører i Storbritannien, Spanien og Italien. Med dem skal antallet af lynladere til Volkswagen-kunder femdobles på fem år til 18.000.
Og samtidig skal den særlige plug & charge-teknik rulles ud, så der hverken skal bruges ladebrik, apps eller betalingskort for at lade.
Volkswagens biler får en anden forbedring i nær fremtid. Elbiler med MEB-teknologien vil fra 2022 kunne sende strømmen begge veje gennem ladekablet. Formålet skal være at støtte elnettet og gøre strømmen grønnere – og gavne bilejeren økonomi.
'Ladning bliver gratis'
Den såkaldte vehicle to grid-teknologi, V2G, som især Nissan har eksperimenteret med i nogle år, vurderes at kunne spare store summer til udbygning af elnettet og balancere den svingende strømproduktion fra vind og sol.
Volkswagen henviste til, at der i Tyskland mistes 6,6 gigawatt-timer energi årligt, fordi det ikke er muligt at aftage al tilgængelig strøm. Den mængde spildt energi ville kunne drive 2,7 mio. elbiler i et helt år.
Det er formentlig derfor – Volkswagen-folkene gik ikke i detaljer – sluttede af med et billede: ’Med den rigtige energistyring og intelligente lagringssystemer: En dag vil opladning bliver gratis’.