Elbiler er stadig en dyr teknologi. Men takket være den næsten totale afgiftsfritagelse i Danmark er mange elbiler stærkt konkurrencedygtige i anskaffelsespris med de beskattede benzin- og dieselbiler.
Og en anden interessant ting: Når priserne ikke længere bliver ganget med 2,5 på grund af registreringsafgift, bliver forskellen fra en almindelig bil til et premiummærke pludselig meget mindre, end vi danskere har været vant til.
En elektrisk Audi er ikke meget dyrere end en elektrisk Skoda, og en el-Mercedes koster ikke alverden mere end en Hyundai på eldrift.
Mérpris for udstyr er styrtdykket
Og premium eller ej – mérprisen for at vælge lækkert komfortudstyr, avanceret sikkerhedsgrej eller kraftigere motor er skrumpet, selv om nogle mærker fastholder de traditionelle store prisspring.
Men der er stadig temmelig tydelig forskel på prisen en Dacia og en Porsche. Det kan man se ud fra de mange nye priser på elbiler, der er offentliggjort de seneste uger.
Vi har her samlet priserne på nyhederne – og begynder med den suverænt billigste, Dacia.
Dacia Spring fra 129.000 kr.
Entrébilletten til den elektriske verden falder markant, når Dacia Spring lanceres til efteråret. 129.000 kr. koster billigste variant. Udstyr er der ikke meget af, men bilen har dog nødbremse, syvtommer skærm og manuel aircondition. ’Luksusmodellen’ til 140.000 kr. har også integration til smartphone, bakkamera/baksensor og metallak. Mulighed for hurtigladning (30 kW) koster 5.000 kr. ekstra. Efter at VW Up og Seat Mii er udgået, bliver Spring i overskuelig fremtid eneste elbil til under 200.000 kr.
Dacia Spring har en officiel rækkevidde på 230 km.
Audi Q4 E-tron fra 350.000 kr.
Den kompakte Audi Q4 E-tron, der kan leveres til juni, koster fra 350.000 kr. for den baghjulstrukne 35-model med 170 hk og 334 km rækkevidde. Det er 20.000 kr. mere end VW ID.4 med samme ydelse - dog er der forskel i udstyr.
Næste trin er 40-modellen med 509 km og 204 hk. Den står til 385.000 kr. Det er 10.000 kr. mere end søsterbilen fra VW. Begge disse varianter fås også med righoldigt Attitude-udstyr til 15.000 kr. ekstra. Topmodellen 50 Quattro (firehjulstræk) koster i Attitude-version 460.000 kr.
En Technology-pakke hæver prisen med knap 33.000 kr., men giver stort set alt det, der ellers ’mangler’: nøglefri adgang, navigation plus, Audi connect navigation og infotainment, Audi virtual cockpit plus, skiltegenkendelse, augmented-reality headup-display, automatisk nedblændning af bak- og sidespejle, lændestøtte med firevejs-indstilling til forsæderne, projiceringslygte i sidespejlene samt matrix LED-forlygter. Fabriksmonteret anhængertræk koster 8.500 kr., Sonos-lydanlæg 3.350 kr. (en nyhed) og metallak 5.100 kr.
Leasingpriserne er på 5.000, 5.500 henholdsvis 6.400 kr. med 25.000 kr. i førstegangsydelse.
Sportback-versionen kommer en gang til efteråret. Pris ukendt.
Aiways U5 fra 300.000 kr.
Den kinesiske nyhed, der en rummelig crossover en smule større end VW ID.4, lanceres her i april og koster 300.000 kr. i grundudgaven, Plus. Premium-udgaven tager Aiways 335.000 kr. for. Begge har meget komfort- og sikkerhedsudstyr, og i Premium får man i tillæg 19 tommer fælge, touchpanel til klimastyring med haptisk feedback, kunstlæderindtræk, varme i forsæder, parkeringssensor for, elbetjent panoramasoltag, elbetjent bagklap og automatisk parkeringshjælp. Leasingprisen begynder ved 4.000 kr. (20.000 kr. i førstegangsydelse).
U5 har en officiel rækkevidde på 410-420 km og en motor på 204 hk. Der medfølger fem års garanti (150.000 km).
Hyundai Ioniq 5 fra 320.000 kr.
Hyundais teknologisk nyskabende Ioniq 5 kommer til Danmark til juni, og priserne er nu beregnet. Der kommer tre udstyrsvarianter, Essential, Advanced og Ultimate, og to batteristørrelser på hhv. 58 kWh (ca. 384 km) og 73 kWh (ca. 480 km).
Med Essential-udstyr, baghjulstræk, 217 hk og det lille batteri koster Ioniq 5 320.000 kr. Mérpris for det store batteri er 20.000 kr.
Ioniq i grundudgaven har bl.a. 12,3 skærm, navigation og Bluelink-opkobling. Derudover har den aktiv blindvinkel-sensor, varmepumpe, trådløs telefon-ladning, nødbremse med drejefunktion, fodgænger- og cyklistgenkendelse, skiltegenkendelse, vognbaneassistent med følgefunktion samt adaptiv fartpilot.
For 35.000 kr. mere får man udstyrsvarianten Advanced, mens priserne for Ultimate begynder ved 400.000 kr. Firehjulstræk og større ydelse, 306 hk., koster 25.000 kr. ekstra.
Ioniq 5 må trække op til 1.600 kg med det store batteri.
Kia EV6 fra 325.000 kr.
Til efteråret begynder leveringen af Kias elektriske crossover, EV6. Billigste udgave kommer til at koste 325.000 kr. For pengene får man 400 km rækkevidde, 170 hk og baghjulstræk. Udstyrsniveauet er meget højt, men det er muligt at tilvælge en 'Upgrade Pakke', som bl.a. indeholder: automatiske dørgreb, kunstlæderkabine premium relaxation forsæder, ambiente belysning, eljusterbare forsæder, varme i bagsæder, ventilerede forsæder, elektrisk bagklap, aktiv blindvinkel assistent og udvidet kørselsassistent. Med den pakke koster bilen 360.000 kr.
Med det store batteri (510 km) koster samme variant hhv. 350.000 og 385.000 kr. En performance-udgave med 325 hk og firehjulstræk koster fra 375.000 kr. (Upgrade-pakke +30.000 kr.), mens den ultimative GT Performance med 585 hk står til 500.000 kr. med det hele.
Med det store batteri må EV6 trække op til 1.600 kg, mens standard-batteriet tillader 750 kg.
Alle udgaver har følgende udstyr: 19 tommer alufælge (eller større), multifunktionel smartkey, del-kunstlædersæder, LED-kørelys, LED-baglygter, manuelle, integrerede dørgreb, varme i forsæder, varme i rat, 12,3 tommer skærm med navigation, 12,3 tommer digitalt instrumenthus, adaptiv fartpilot, nødbremse, udvidet vognbaneassistent, udvidet kørselsassistent ved motorvejskørsel, intelligent skiltegenkendelse, p-sensor for og bag, regnsensor, trådløs telefonopladning, tozonet klimaanlæg, varmepumpe, batteriopvarmer, køreprogrammer og UVO-opkobling.
Skoda Enyaq Sportline fra 370.000 kr.
Modeludbuddet for Skoda Enyaq udvides nu med en Sportline-version. Der er fokus på sportsligt udstyr så som 20 tommer hjul, sænket sportschassis og visuelle detaljer, men der medfølger også andet vigtigt udstyr, som mangler på nogle øvrige varianter: varmepumpe, trezoners klimaanlæg, sædevarme for, multifunktionslæderrat, 13 tommer infotainmentskærm, navigation, forberedelse til anhængertræk, el-indfældbare sidespejle, paraply i fordøren, parkeringssensorer bag og matrix-lygter.
Enyaq iV Sportline 60 med 408 km rækkevidde koster 370.000 kr., mens Sportline 80, der klarer op til 523 km, koster 420.000 kr. Sidstnævnte har også ratvarme, paler til styring af regenering, bakkamera, køreindstilling-vælger og parkeringssensorer både for og bag.
Polestar 2 under 400.000 kr.
Det svensk-kinesiske mærker kommer til efteråret med i første omgang Polestar 2. Topmodellen koster 449.000 kr., men to billigere varianter uden firehjulstræk følger efter i 2022. Disse to er ikke prissat i Danmark, men baseret på tyske priser ligner det 365.000 kr. for grundmodellen (64 kWh, 440 km, 224 hk) og omkring 390.000 kr. med det store batteri (78 kWh, 540 km, 231 hk). I fremtiden skal man formentlig købe en eller to udstyrspakker (ca. 25.000 og ca. 35.000 kr.) for at få de ting, som hidtil har været standard på topmodellen.
Opel Mokka fra 290.000 kr.
Mini-SUV’en Opel Mokka er netop lanceret med valg mellem el, benzin og diesel. Billigste el-udgave, GS-Line, koster 290.000 kr. Udstyret omfatter 12 tommer instrumenthus, 10 tommer infotainmentskærm, p-sensor for og bag, 18 tommer alufælge, nøglefri adgang og start, tozoners klimaanlæg, el-foldbare spejle og imiteret lædersæder.
Topudgaven Ultimate står til 300.000 kr., og her får man alt som standard, bl.a. matrix LED-lygter, automatisk kurvelys, trefaset lader og alcantara-sæder.
Den elektriske Mokka har et batteri på 50 kWh og en rækkevidde på ca. 320 km. Motoren yder 136 hk i sportsindstillingen, men kun 110 i normal-indstillingen, som den altid starter i.
BMW iX fra 720.000 kr.
Det elektriske program hos BMW får sidst på året en markant fornyelse med iX. Den er omtrent på størrelse med X5, men har helt anderledes, elektrisk teknik. Der bliver valg mellem xDrive 40 med over 400 km rækkevidde og xDrive 50 med over 600 km. Selv om der er længe til dansk introduktion, er BMW klar med priserne nu. 40-modellen, der har over 300 hk, fås for 720.000 kr., mens den 500 hk stærke 50-model koster fra 930.000 kr. På udstyrssiden er der plads til en del ekstraudstyr, og det bliver i begyndelsen enkelt at vælge ’alt’ i de såkaldte ’Fully Charged Edition’. Her er prisen hhv. 850.000 og 1.060.000 kr.
Porsche Taycan Cross Turismo fra 875.000 kr.
Den elektriske familie-sportsvogn er lanceret som ‘stationcar’, kaldet Cross Turismo. Lige som med den almindelige Taycan er startpriserne ganske moderate efter Porsche-målestok, også selv om der er registreringsafgift på alle versioner. Taycan 4 Cross Turismo med op til 380 hk og 389-456 km rækkevidde kan erhverves for 875.000 kr. 4S-versionen med 490 hk koster fra 1.105.000 kr.
I turboudgaverne accelererer priserne kraftigt. Turbo med 625 hk skal man lægge minimum 1.639.000 kr. for, mens Turbo S ryger over to mio. kr.