Mens europæiske biludstillinger har været lukket i snart 15 måneder, kunne verdens største show for biler, Auto Shanghai, sidst i april byde et lokalt publikum inden for i 12 haller til et hav af spændende bilpremierer.
Mange af nyhederne er fra europæiske og japanske mærker og vil inden længe dukke op i Vesten. Og så er der vrimlen af kinesiske mærker, hvoraf adskillige har europæiske ambitioner.
Nærmest alle nyheder af international interesse er elektriske. Eller i hvert fald halvelektriske.
Udenlandske bilansatte, journalister og andre fagfolk kunne ikke komme til Kina i år, men besøgende kinesere var der mange af.
Se mere: Bilshow i Shanghai - stort og mærkeligt i Kina (2019-udstilling)
Demonstration hos Tesla
En af dem skabte postyr ved at kravle op på en af de udstillede Tesla-modeller og råbe 'bremsesvigt' i flere minutter. Den 32-årige Model 3-ejer var stærkt utilfreds med, at hendes Tesla angiveligt havde haft alvorligt bremsesvigt, og at Tesla ikke ville lytte. Optrinnet gav hende voldsom opmærksomhed på sociale medier.
Uanset om der er fugls føde på hendes påstand eller ej (hun har afvist at få bilen undersøgt på et neutralt værksted), kommer sagen på et kritisk tidspunkt for Tesla.
Det myldrer frem med kompetente konkurrenter til Tesla, og samtidig er det amerikanske mærke kommet i skudlinjen af myndighederne, i dele af befolkningen samt på sociale og i traditionelle medier. Kritikken er især gået på kvalitet og service, men det eskalerede med sagen på Shanghai-udstillingen, som Tesla affærdigede hurtigt på en klodset måde og måtte trække i land.
De statskontrollerede medier har lagt en noget kritisk linje over for Tesla, der ellers har været en darling og helt usædvanligt fået lov til at eje og styre sine aktiviteter i Folkerepublikken selv. Tesla har omkring 30 procent af sit salg i Kina.
Stor vækst i elbiler
Shanghai-udstillingen finder sted på et tidspunkt, hvor det kinesiske bilsalg er eksploderet. 75 procent steg det fra første kvartal 2020 (hvor landet var delvist lukket på grund af corona-restriktioner) til 2021.
Kineserne købte 5,1 mio. personbiler i året første tre måneder. Af dem var godt en halv mio. - tæt på ti procent - opladelige. Og plugin-biler, særligt de rent elektriske, var klart dominerede blandt udstillingens store nyheder.
Se billedgalleriet allernederst