Kineserne eksporterer pandabjørne til os i Vesten. Men også biler vil med tiden tage samme tur fra østen til vesten. Især elbiler.
Der står ikke Kina på dem alle. Indtil videre er det europæiske mærker som BMW, Volvo og Polestar, der vil sende elbiler fra deres kinesiske fabrikker til bilkøbere i Europa. Det begynder sidst i 2019.
Indtil videre er det europæiske mærker som BMW, Volvo og Polestar, der vil sende elbiler fra deres kinesiske fabrikker til bilkøbere i Europa.
Det hører Motor på årets store bilshow i Shanghai, Kinas største by og et hotspot for både kinesiske og udenlandske bilfirmaer.
Kina er størst på elbiler
Riget i midten er verdens største bilmarked, og derfor bygger vestlige mærker mange biler der. Men de benytter også den store scene til at vise deres nye elbiler og andre spændende kreationer på Auto Shanghai-udstillingen.
Motor har været rundt på den mægtige udstilling, hvor der er dukket mindst ti bilmærker op, som ikke var der ved seneste udstilling for to år siden. De fleste vil kun bygge elbiler.
Selv om det flyder med elbiler inklusive rene elbilmærker på Shanghai-showet, er det de færreste, som er på springet til at komme til Europa. Luksusmærkerne Byton og Nio er blandt undtagelserne.
Men inden da, møder vi de europæiske elbiler 'Made in China'.
Se nyhederne fra Auto Shanghai 2019:
Audi AI-ME: Den selvkørende fremtid er rar
BMW X3 M og X4 M: X'et BMW med masser af M
Mercedes-Benz GLB: Mercedes får ny SUV med kant
Mini Clubman: melder startklar
Renault K-ZE City: Ny elektrisk Renault for billig til Europa
Smart: Nihau: Smart bliver kinesisk
VW ID. Roomzz: Elektrisk SUV udfordrer Tesla X