Den udbredte danskerbil Nissan Qashqai fandtes en gang i en forlænget udgave med tre sæderækker, kaldet Qashqai +2. Den udgave er forsvundet, og Qashqais fuldvoksne storebror, X-Trail, har overtaget pladsen for dem, der vil have syv sæder og/eller stor trailervægt.
X-Trail stammer fra 2014 og har altså nået en moden alder på syv år. Men den store SUV må vente i godt et år på afløsning. I det mindste er den nye X-Trail klar. Næsten i hvert fald.
Den nye generation har nu premiere på Auto Shanghai i Kina, hvor bilen lanceres først, nemlig til efteråret. I Europa, herunder Danmark, må vi vente til sommeren 2022.
Samme teknik som Qashqai
Teknikken deler den med Qashqai, nemlig Renault-Nissans CMF-platform, blot i forlænget udgave.
Ud over den ekstra, tredje række adskiller X-Trail sig ved at være en smule bredere, hvilket ses på midterkonsollen, der er lidt mere amerikaner-agtig end i Qashqai.
Derudover er designet mere forsigtigt, måske ligefrem mere konservativt eller kedeligt, end den ganske friske Qashqai. Måske ændres der lidt på fronten i forhold til den kinesiske udgave, som ses her, inden bilen kommer til Europa.
Teknik og motorer bliver stort set identisk med Qashqai. Det gælder bl.a. muligheden for en E-Power-version, som er en slags elbil. Den formelle betegnelse er serie-hybrid, da en benzinmotor fungerer som generator og leverer strøm til den elmotor, der altid driver bilen.
Se mere: Opfindsomt: elbil uden batteri
Motor med variabel kompression
I Kina fås X-Trail med Nissan særlige VC-Turbo-motor, der er en toliters benzinmotor med noget så usædvanligt som variabel kompression. Op til 270 hk yder denne motor. Det er dog højst usikkert, om denne motor kommer til Europa.
X-Trail kommer i udgaver med og ude firehjulstræk.