En ud af fire nye biler i Danmark kan nu lades op. Salget af elbiler og plugin-hybrider nåede i første kvartal helt op på 24 procent. I samme periode sidste år udgjorde de hel- og halvelektriske biler kun 8,5 procent.
Det er hybriderne, der udgør langt den største del af de ’grønne’ biler, viser de nye tal fra De Danske Bilimportører. 2.996 elbiler og 7.520 plugin-hybrider fik nummerplade på i årets tre første måneder.
- Det går overraskende hurtigt med den grønne omstilling af personbilparken i Danmark. De nye bilafgifter giver et klart incitament til at vælge en opladelig bil, bemærker administrerende direktør i De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.
Kraftig fremgang i marts
Brancheforeningen noterer også, at bilsalget gjorde stærkt comeback i marts efter nedlukningen i januar og februar.
23.734 personbiler blev indregistreret i marts. Det er flere end i januar og februar tilsammen. Første kvartal sluttede med 43.898 nye personbiler, hvilket dog er ti procent færre end i 2020.
VW sælger flest elbiler
I marts stormede VW’s nye ID.4 ind på hitlisten med 450 biler, og selv om Tesla Model 3 nåede op på 550 i samme måned, solgte VW med bidrag fra ID.3 og Up samlet flere elbiler i første kvartal end Tesla. Tallet står 753 mod 574.
Det er første gang siden Model 3’s ankomst for to år siden, at Tesla ikke er det klart største elbilmærke i et kvartal.
Tallene kan ændre sig i begge retninger i den kommende tid. VW ID’4 er først lige lanceret i marts, men omvendt har Tesla været tilbageholdende med leveringer først på året på grund af afgiftsændringer. Model 3 er gået 34 procent tilbage fra 2020 til 2021.
I elbillandet Norge har Tesla Model 3 dog gjort kraftigt comeback med en fordobling af salget fra 2020 til 2021 og deler nu førstepladsen med Toyota RAV4.
Teslas konkurrent til ID.4, Model Y, kommer først i løbet af efteråret, hvor udbuddet af mellemstore, eldrevne SUV-modeller vil have passeret ti, bl.a. Audi Q4, MG Marvel R og Skoda Enyaq.
Ford Kuga gør comeback
Blandt opladningshybridrene er Ford Kuga stærkt tilbage på tronen med flere end dobbelt så mange indregistreringer som nr. to på listen, Peugeot 3008. Den nye EHS fra MG er kommet stærkt fra start med næsten 300 biler i år.
Trods de elektriske bilers frembrusen, er det stadig traditionelle biler, der præger top 20 listen. Nummer ét i første kvartal er Peugeot 208 stærkt fulgt af en anden gammel kending, Nissan Qashqai.
Top 20 personbiler 1. kvartal | ||
Nr. | Model | Antal |
1 | Peugeot 208 | 1.624 |
2 | Nissan Qashqai | 1.531 |
3 | Ford Kuga | 1.478 |
4 | Citroën C3 | 1.428 |
5 | Toyota Yaris | 1.169 |
6 | Opel Corsa | 1.038 |
7 | BMW 3-serie | 1.004 |
8 | Toyota Aygo | 871 |
9 | Hyundai i10 | 780 |
10 | Skoda Octavia | 764 |
11 | Audi Q2 | 732 |
12 | VW T-Roc | 710 |
13 | Mercedes-Benz GLB | 702 |
14 | Peugeot 3008 | 701 |
15 | VW Polo | 677 |
16 | Peugeot 2008 | 619 |
17 | Mercedes-Benz C-klasse | 602 |
18 | Skoda Fabia | 593 |
19 | Citroën C1 | 579 |
20 | Kia Picanto | 578 |
Top 10 plugin-hybrider 1. kvartal | ||
1 | Ford Kuga | 1.434 |
2 | Peugeot 3008 | 629 |
3 | Volvo XC40 | 414 |
4 | Toyota RAV4 | 392 |
5 | Citroën C5 Aircross | 382 |
6 | BMW X1 | 351 |
7 | MG EHS | 290 |
8 | Skoda Octavia | 289 |
9 | Renault Captur | 247 |
10 | Kia Niro | 194 |
Top 10 elbiler 1. kvartal | ||
1 | Tesla Model 3 | 573 |
2 | VW ID.4 | 451 |
3 | VW ID.3 | 257 |
4 | Kia Niro | 210 |
5 | Renault Zoe | 169 |
6 | Hyundai Kona | 156 |
7 | Seat Mii | 152 |
8 | Fiat 500 | 104 |
9 | Nissan Leaf | 103 |
10 | Audi E-tron | 99 |
Kilde: De Danske Bilimportører |